‘Voertuigdata crash geen bedreiging privacy’

Het uitlezen van een Event Data Recorder bij de analyse van auto-ongelukken staat volgens Bovag niet haaks op de privacy van burgers. Dit aspect van voertuiginformatie speelt zich af op een ander niveau: dat van big data, die via het web permanent beschikbaar zijn.

Woordvoerder Paul de Waal reageert hiermee desgevraagd op berichtgeving in het Algemeen Dagblad dat zeven politieregio’s zogeheten pre-crashdata gaan toepassen om de oorzaak van ernstige ongevallen beter te achterhalen. Volgens David Korteweg van privacy-organisatie Bits of Freedom vraagt deze technische ontwikkeling om heldere regels over wie er wat mag doen met dergelijke gegevens.

Bovag wijst erop dat een Event Data Recorder slechts de laatste seconden vóór de aanrijding reproduceert – en dus niet de complete rit inclusief eventuele tussentijdse bestemmingen. “Dergelijke informatie is op zich niet erg privacygevoelig. Daarnaast is over de toedracht vaak al direct het nodige bekend. Bandensporen geven aan of en hoezeer er te hard is gereden.” Datavoorziening fungeert in dat geval eerder als een aanvulling. De Waal trekt de vergelijking met e-Call, het 112-waarschuwingssysteem dat in 2018 Europabreed van kracht wordt en hulpdiensten voorziet van de actuele voertuiggegevens (zoals de locatie).

Toepassing van een Event Data Recorder rukt op; veel moderne auto’s hebben de voorziening aan boord. In de VS is het systeem sinds 2014 verplicht, conform een nationale standaard voor zowel de informatie zelf als de wijze waarop ze wordt uitgelezen. Vooralsnog ontbreekt zo’n normering in Europa. De Nederlandse politie gaat, na een succesvolle proef gedurende drie jaar in Rotterdam, nog dit jaar in zeven van de tien regio’s de black box uitlezen. Dat gebeurt doorgaans bij zware ongevallen. De recorder legt zaken vast als de snelheid, het exacte tijdstip, de stand van de pedalen en de functie van de airbags.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *