fbpx
bekeken: 497 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Alles voor de band, alles mobiel

DOMEIN: Werkplaats

Geplaatst op: 2 oktober 2020, 09:11

Leestijd: 5 minuten

Met bandenservice op locatie speelt Tyre Club Haarlem in op de behoeften van de particuliere en zakelijke klanten van deze tijd. “Mensen willen voor bandenservice wat ze bij andere producten en diensten ook ervaren: gemak en ontzorging.”

Het idee van een mobiele bandenservice is niet nieuw. Veel bandenbedrijven hebben een busje voor mobiele bandenservice. Tyre Club is anders. Peter Veldhoven, met Emil Korn oprichter van Tyre Club Haarlem: “Hoewel ik een autoliefhebber ben, ben ik niet in het bijzonder geïnteresseerd in banden. Ik ben van huis uit industrieel ontwerper. Ik heb altijd in productontwikkeling, dienstontwikkeling gezeten. Het idee voor Tyre Club is ontstaan in de zomer van 2019. Wij vroegen ons af of zo’n bandenwissel niet efficiënter zou kunnen. Niet dat gesleep met banden naar de garage om ze te laten wisselen. Geen gedoe met opslag. Ik ben toen gaan zoeken of ik mijn banden voor de deur kon laten wisselen, in combinatie met opslag, maar vond die mogelijkheid niet. Tenminste, niet voor de particulier. Ik zie om mij heen dat mensen de bandenwissel als frustrerend ervaren. Het is ook een belangrijke reden dat veel particulieren overstappen op de vierseizoenenband, terwijl ze daarmee een enorm compromis sluiten. Zo is het idee van Tyre Club geboren.”

Peter Veldhoven

Particulier en zakelijk

Tijdens de verkenningsfase bleek dat de bandenwissel niet alleen bij particulieren frustratie wekt. “Als werknemers naar het bandenbedrijf moeten om hun banden te laten wisselen, zijn ze weg van kantoor en dat kost de werkgever arbeidstijd. Ook werd mij al snel duidelijk dat je rondom de bandenwissel nog veel meer diensten kunt aanbieden: verkoop, reparatie en opslag bijvoorbeeld. Onlangs hebben we daar bij Tyre Club de periodieke bandencheck aan toegevoegd, omdat we merkten dat heel veel mensen geen idee hebben van de status van hun banden. Als 1 procent van de auto-eigenaren zelf de profieldiepte van zijn banden meet, vind ik het veel. Wij zien daarin voor de particulier, maar zeker voor de wagenparkbeheerder een kans om te zorgen dat hij altijd weet dat de banden in goede staat verkeren. Dat scheelt brandstof, uitstoot en het bevordert de veiligheid.”

‘Wij zijn begonnen met twee bussen. Vanuit die kleinschaligheid kunnen wij groeien.’

De aanpak van Tyre Club verschilt ook van die van online bandenretailer Delticom, die in 2017 de ambitie uitte in drie jaar tijd, verdeeld over 28 Europese landen, vijfduizend bedrijfswagens voor mobiele bandenservice op de weg te hebben. “Wij zijn begonnen met twee bussen. Vanuit die kleinschaligheid kunnen wij groeien. Als je vanuit een bestaande positie zoiets wil uitrollen, moet je dat meteen voor de hele organisatie doen, met alle investeringen van dien. Bovendien hebben bestaande bedrijven een bepaalde naam. Het is niet gezegd dat je met het toevoegen van een dienst ook daar automatisch succesvol mee bent.”

Doelgroep

Na zijn eerste verkenning van de markt ging Peter Veldhoven op zoek naar een partner voor de operationele zaken, met wat meer kennis van de autobranche. “Via een recruiter kwam ik in contact met Emil Korn. Hij heeft zeventien jaar bij Carglass gewerkt en had de nodige ervaring met mobiele service, maar dan op het gebied van autoruiten. In oktober 2019 ben ik met hem om de tafel gaan zitten en zijn we een pilot gestart rondom de winterbandenwissel. Met een gehuurde bus, helemaal ingericht, zijn we gaan rijden langs familie, vrienden en bekenden, om te ontdekken wat mensen ervan vonden. Toen kwamen we erachter dat mensen onze service heel fijn vonden. Ook bleek dat het verdienmodel goed te doen was. Behalve bij onze doelgroep hebben we het concept getoetst bij mogelijke investeerders. Die bleken er ook wel wat in te zien en in het voorjaar van 2020 zijn we met twee eigen bussen van start gegaan.”

En net toen Tyre Club in maart dit jaar van start wilde gaan, brak de coronacrisis uit. “Enerzijds was dat in ons voordeel, want ineens stonden al die auto’s stil, bij de mensen voor de deur. Aan de andere kant maakte iedereen medio maart en in april een pas op de plaats. Er gebeurde niks. Het was dus niet de start die we ons hadden voorgesteld en onze marketingcampagne hebben we toen ook moeten pauzeren.”

“Het klantencontact is minstens zo belangrijk als iemands technische vaardigheden.”
– Peter Veldhoven –

De groei van Tyre Club blijft daardoor wat achter bij de verwachtingen en er zijn nog altijd maar twee bussen onderweg. “Ook dat is het voordeel van een klein bedrijf: je kunt makkelijker improviseren en je koers wijzigen. De volgende twee bussen staan wel al klaar. Die kunnen we inzetten op het moment dat de vraag er is.”

De bus wordt door één man bemand, die zelf de bandenservices moet uitvoeren. Daarvoor zoekt Tyre Club specifieke eigenschappen bij zijn medewerkers. “Het klantencontact is minstens zo belangrijk als iemands technische vaardigheden. We willen ook vaste jongens, zeker in het begin, omdat we die kunnen meenemen in wat we onze klanten willen aanbieden. Dus we zoeken zeker niet de eerste de beste flexwerker die in het seizoen wat banden kan wisselen. Onze medewerkers krijgen een interne training waarin we ze voorbereiden op het klantcontact. We hebben nu een kleine groep van mensen met wie we flexibel samenwerken, want ook daarin hebben we onze koers moeten wijzigen. Als start-up vallen we buiten alle steunregelingen die de overheid heeft opgezet om ondernemers te ondersteunen tijdens de coronacrisis. Gelukkig gingen onze medewerkers akkoord met een flexibel arbeidscontract tijdens de eerste maanden. Hopelijk kunnen we ze snel alsnog een vast dienstverband aanbieden. Het zijn jongens die een opleiding in autotechniek hebben. Sommigen hebben zelfs al eerder bij een bandenspecialist gewerkt, maar nogmaals: de vaardigheid in het onderhouden van klantcontact is bepalend of iemand bij ons kan komen werken.”

Concurrentie

Om redenen van de bestaande eisen voor de bandenspecialist is Tyre Club nog geen lid van brancheorganisatie VACO. “Daar zijn we wel mee bezig. We zouden dan het eerste mobiele bandenservicebedrijf zijn dat lid is. Nu zijn de lidmaatschapseisen nog te veel gericht op het traditionele bandenservicebedrijf, maar die zijn voor de klanten niet van belang. Ook wij zijn een bandenspecialist en het is ons doel om ook als zodanig erkend te worden, met als enige verschil dat wij geen werkplaats hebben.”

De bussen van Tyre Club zijn volledig uitgerust om alle voorkomende werkzaamheden aan banden op locatie te kunnen verrichten en bieden daarnaast ruimte voor het vervoer van zes complete sets banden.

Daar zit natuurlijk wel een spanningsveld, want hoewel de bussen van Tyre Club volledig zijn uitgerust om de meest voorkomende werkzaamheden aan een band te kunnen verrichten, zal de bestaande bandenspecialist toch zeggen: voor de beste service moet je bij mij zijn. “Ik denk dat je in een werkplaats altijd meer kan doen. Tegelijkertijd ben ik van mening dat wij vanuit onze bussen precies die werkzaamheden kunnen verrichten die we moeten verrichten, op het gewenste kwaliteitsniveau. Tot aan 24 inch kunnen we elke band servicen, of het nu een high performance run flat is of een 14 inch voor een Toyota Yaris. Je hebt daar goede mensen voor nodig en goede gereedschappen, en die hebben we. En ook wel wat geduld, want we willen buitengewoon goede kwaliteit leveren. En als het in een bus niet in één keer lukt, gaan we net zo lang door tot het wel goed is.”

Bewerkingsgebied

De populairste dienst bij Tyre Club is het abonnement waarbij jaarlijks een vast bedrag in rekening wordt gebracht voor tweemaal per jaar een bandenwissel, opslag en controle van de banden. “Er zijn ook mensen die geen zomer- en winterbanden hebben, en die bij ons een enkele montage willen laten doen, of nieuwe banden willen kopen. Dat zijn de eenmalige klanten.”

In eerste aanleg richtte Tyre Club zich op bandenservice in Haarlem en omgeving. “Door de uitbraak van het coronavirus en doordat veel auto’s noodgedwongen stil kwamen te staan hebben we ons bereik iets uitgebreid. We hebben nu ook klanten in Utrecht, zelfs in Rotterdam. Uiteindelijk willen we een landelijk dekkend netwerk hebben. Als zich nu bijvoorbeeld een wagenparkbeheerder uit Nijmegen zou aandienen met dertig auto’s, zeggen we daar geen nee tegen. We gaan dan ook ter plaatse opslag regelen. Dat is ook de manier waarop we willen opschalen. We kijken naar waar onze klanten zitten en hoe we die op de meest efficiënte manier kunnen bedienen. De bestaande situatie is dat mensen soms weken moeten wachten voordat ze hun banden kunnen wisselen. Dat kun je maar op één manier voorkomen: door proactief je klanten te benaderen en te kijken wanneer wij een afspraak met de klant kunnen maken in plaats van dat de klant probeert een afspraak met ons te maken. De consument wacht tot het laatste moment. Wij zijn er professioneel, actief mee bezig en kunnen zo het werk spreiden. Het verbaast mij ook dat de gevestigde orde daar niet beter op inspringt.”

De mobiele bandenservice biedt wat mensen bij andere producten en diensten ook ervaren: gemak en ontzorging.

Smart Driver: pech en…10,1% meer occasions in Q3 |…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties