De ANWB is ontevreden over het updaten van software en kaarten voor ingebouwde navigatiesystemen van auto’s.

De bond laat weten de laatste tijd steeds meer klachten binnen te krijgen over het gebrek aan ondersteuning van ingebouwde navigatie. Ook krijgt de bond signalen over de hoge prijs voor de aanschaf van nieuwe kaarten en updates. Het probleem speelt bij meerdere automerken en komt zelfs voor bij nieuwe auto’s, aldus de ANWB.

Eisen

De ANWB vindt dat een fabrikant tenminste voor een periode van tien jaar nieuw kaartmateriaal moet aanbieden. Die mogen niet meer dan één jaar afwijken van de actuele situatie. Bovendien moet ten minste jaarlijks een kaartupdate worden aangeboden. In de garantieperiode en bij onderhoud van de auto bij de dealer dienen kaarten gratis bijgewerkt te worden. RAI Vereniging kan zich deels vinden in de eisen van de ANWB en laat weten dat steeds meer importeurs al voor langere tijd updates gratis aanbieden, soms zelfs voor de resterende levensduur van de auto. Het is echter niet vanzelfsprekend dat die updates gratis zijn, zegt een RAI-woordvoerder. “Vergelijk het met een kaart die je in de winkel koopt. Als je na twee jaar terugkomt en zegt dat de kaart verouderd is, krijg je ook geen gratis nieuwe kaart mee.”

Consument

Net als de ANWB stelt ook de RAI zich op het standpunt dat de consument zich goed moet laten voorlichten wat hij precies koopt. Dat geldt voor de navigatie in een nieuwe auto, maar even zo goed bij de aanschaf van een occasion. De RAI wil daarover graag met de ANWB in gesprek. Voorlopig adviseert de ANWB haar leden om bij de aanschaf van nieuwe en tweedehands voertuigen te informeren wanneer de meest recente update heeft plaatsgevonden, hoe oud de kaart is, of updates nog te krijgen zijn en tegen welke prijs. Indien automerken geen ondersteuning meer aanbieden dan heeft dit invloed op de prijs van de auto en de verwachting die consumenten mogen hebben.
Deel dit artikel op

Eén reactie

  1. Eerst stopt de ANWB onaangekondigd en volledig met het publiceren van de door haar leden geplaatste garagereviews. Enige dagen later, na protest van leden over deze bezuiniging op haar kerntaak, het behartigen van belangen van haar leden, stuurt de ANWB ineens een zinloos bericht de autowereld in over iets wat al jaren speelt en al jaren bekend is. De ANWB weet dat ze hier geen enkele echte invloed op heeft. Wat een charade. En wat een afbraak van de primaire doelstellingen van de ANWB. Gaat de ANWB om reden van verdere efficiency nu ook de belangen behartiging van haar leden automobilisten uitbesteden aan de Bovag?

Laatste nieuws
1 mei 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties