bekeken: 541 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

APK Gebrekmonitor publiceert top 10

DOMEIN: Werkplaats

Geplaatst op: 24 maart 2020, 12:13

Leestijd: 1 minuut

De nieuwe APK Gebrekmonitor, die data-analist Jasper Verweij vorige week lanceerde, heeft al meteen een grote update gekregen. De APK Gebrekmonitor is nu uitgebreid met een top 10 van meest voorkomende gebreken tijdens een apk.

Het zal de ingewijden in de branche niet verbazen dat de AC1, banden aanwezig met een profieldiepte van 1,6 tot 2,5 millimeter, bovenaan de lijst met meest voorkomende gebreken staat. In maart werd dit al bij 37.719 voertuigen geconstateerd bij de apk en de maand heeft nog een week te gaan. In maart vorig jaar werd dit gebrek bijna 50.000 keer geconstateerd.

Top 10

De top 10 van meest voorkomende gebreken bij een apk ziet er als volgt uit:

  1. Band(en) aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm
  2. Band onvoldoende profiel
  3. Kentekenplaatverlichting werkt niet (goed) / ontbreekt
  4. Overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen
  5. Bandenspanning niet op juiste waarde
  6. Stadslicht werkt niet (goed)
  7. Ruitenwisserinstallatie geeft onvoldoende zicht
  8. Dimlicht onjuist afgesteld
  9. Stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1,0 mm
  10. Uitlaatsysteem niet gasdicht

Overigens is de APK Gebrekmonitor er ook voor zware voertuigen en voor gebreken die de tachograaf betreffen.

Toegevoegde objecten

Behalve deze toevoeging aan de APK Gebrekmonitor heeft Jasper Verweij onlangs nog een nieuwe tool aan Kenteken.tv toegevoegd, RDW toegevoegde objecten. Deze tool geeft een overzicht van aanpassingen die zijn gedaan aan voertuigen waarvoor een meldplicht is bij de RDW, zoals een lpg-installatie of een roetfilter. Jasper Verweij: “Dat waren ook nog data waar ik iets mee wilde. Toen ik bezig was de site te updaten heb ik ook maar meteen hiervoor een tool gebouwd.”

Het mooie van de op Kenteken.tv gepresenteerde data is dat hiermee bepaalde ontwikkelingen vrij eenvoudig cijfermatig kunt onderbouwen. Zo valt te zien dat de registratie van toegevoegde roetfilters een piek kende in 2007. Daarna werden ze steeds vaker af fabriek ingebouwd. “En de subsidie op retrofit roetfilters viel weg, waardoor de animo om er een te laten monteren ook afnam”, aldus Jasper Verweij.

Oostendorp Roermond/Venlo naar…‘Sluiting autofabrieken kost…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties