fbpx
bekeken: 722 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Autobedrijf in verbinding met consument

DOMEIN: Retail

Geplaatst op: 10 april 2020, 09:39

Leestijd: 4 minuten

Het eerste lustrum is een interessante periode geweest voor Autosociaal en diens roerganger, Roy Roelofs. Gezien de snelheid van de ontwikkelingen in IT-land niet verwonderlijk. Bij terugblikken hoort echter vooruitkijken.

Eén van de trendwoorden die met grote regelmaat voorbij komen in de kolommen vsan de eerste tien jaargangen Aftersales Magazine is platformdenken. De opkomst van partijen zoals Uber, Booking.com, Airbnb en Spotify zijn voorbeelden avant la lettre, zoals dat heet. Zelf hebben ze geen voorraad, geen taxi’s, geen hotels en geen artiesten op de balans staan. Ze faciliteren in een specifieke klantbehoefte en romen marge af om zo te verdienen aan het bij elkaar brengen van vraag en aanbod. Een platform dus waar de unieke kennis en het bedrijfsgeheim schuilt in de platformtechniek: IT dus. Met de oproep om in verbinding te komen met de klant, onderschrijft Autosociaal die rol tegenwoordig volkomen.

Anno 2020 telt de klantenkring bijna duizend (vestigingen van) autobedrijven. In de wetenschap dat er vorig jaar 5290 autobedrijven als lid van Bovag werden geteld is dus grofweg elke vijfde aangesloten bij Autosociaal. Voorwaar een prestatie in vijf jaar tijd? Roelofs reageert bescheiden. “Je kunt wel een mooie oplossing ontwikkelen, het autobedrijf moet er ook mee willen werken. Ik geloof daarom niet zo in die op zichzelf staande cijfers. Het begint met de aansluiting van een autobedrijf, maar als vervolgens dat autobedrijf er geen gebruik van maakt dan hebben we alsnog gefaald.”

Abonnement

Destijds had Autosociaal de ambitie om het aantal afnemers van de ontwikkelde app te laten groeien. “Al snel zagen we dat we mee moesten met de ontwikkelingen die breed in de maatschappij zichtbaar zijn”, daarbij doelend op Software as a Service (Saas). Kocht je vroeger een softwarepakket zoals Microsoft Office, nu zorgt een maandabonnement ervoor dat je altijd de jongste en meest actuele versie kunt gebruiken. “We hebben ons businessmodel snel aangepast en dat resulteerde in versnelling van de groei.” Inmiddels telt Autosociaal een team van 25 mensen, van customer supporters, marketeers en commercie tot aan webdevelopers. Gemiddelde leeftijd? 28 jaar…

Na drie jaar kwam de weboplossing, die ons in staat stelt om autobedrijven snel en eenvoudig een eigen website te geven. “Ontwikkeld volgens de jongste inzichten, waarbij mobiele versies en pc-versies feitelijk hetzelfde zijn. We maken de foto’s, leveren de teksten, etc. en dat binnen één dag. Het autobedrijf wordt volkomen ontzorgd. Het resultaat is een website waarvan we weten dat deze werkt. De knoppen hebben de naam, de kleur en de positie die het beste resultaat oplevert. Dat hebben we namelijk uitvoerig onderzocht met testpanels en oogmetingen. Dat heeft onze groei flink versneld, het paste ook in de tijdgeest. Let wel: een website heeft een ander doel dan een app. We schuiven steeds verderop naar een maatschappij waarbij de mobiel leidend is. App en website bedienen ieder hun eigen doelgroep. Het gaat niet alléén om magnifieke technische oplossingen. Immers ze moeten het wel gaan gebruiken. En daar ligt de uitdaging. Wij kennen het autobedrijf als geen ander.”

‘Autosociaal als de marketing-medewerker op afroep’

De realiteit is dat veel bedrijven gaandeweg dus de gemakken gaan inzien: “Dat ze bewust worden van alle kansen die online ze te bieden heeft en het steeds breder wordend aanbod aan diensten dat wij ze bieden daadwerkelijk omarmen.” In vijf jaar tijd is Autosociaal het stadium van app-bouwer en -leverancier wel ontgroeid. “In 2015 dachten we het autobedrijf te ontzorgen door een app voor ze te bouwen. Als mkb-er kom je daar zelf niet toe, dus daar ligt een taak voor ons. Anno 2020 doen we zoveel meer: we ondersteunen het autobedrijf bij de klantcontactmomenten. Zo kan het autobedrijf zich concentreren op waar het goed in is: de core business. Het draait uiteindelijk om het vertrouwen van de ondernemer(s) dat zij in Autosociaal uitspreken. In ons kleine landje, gaat dat als een lopend vuurtje.”

Privacy

Andere onderwerpen die afgelopen jaren veelvuldig in onze kolommen figureerden zijn connectiviteit en datastromen. Autosociaal verbindt autobedrijf en klant, door expertise over IT en marketing te koppelen en zo de marketingslagkracht voor het autobedrijf te maximaliseren terwijl de consument vooral gemak ervaart. Autofabrikanten zoeken die verbinding met hun klant echter ook door connected auto’s op de weg te zetten. Het stelt autobedrijven voor de vraag: hoe ga ik die klant aan mijn bedrijf binden en voorkomen dat ik ze verlies aan het merkkanaal? “Wij zoomen in op de autoconsument en willen het autobedrijf faciliteren een nauwer contact met de klant te krijgen. Het autobedrijf krijgt meer inzicht en kan actiegericht aansturen.”

Sinds 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Dat bracht bij veel marketeers en bedrijven de nodige onrust met zich mee: wat mag ik nog vastleggen, wat heb ik eigenlijk vastgelegd? Roelofs zegt dat het niet belemmerend werkt, maar juist onderstreept dat je als mkb-er goede partners moet vinden die hun zaakjes op orde hebben. “Consumenten die onze faciliteiten gebruiken hebben inzage in de data die ze achterlaten en geven toestemming voor het gebruik ervan. Cruciaal anno nu.”

Introductie Edlink

Ten slotte vragen we toch de figuurlijke glazen bol tevoorschijn te halen. Hoe verder? “We zijn gemigreerd van een app-bouwer naar een veel breder bedrijf. Achter de schermen is de techniek verder uitontwikkeld en dat willen we als product apart vermarkten. De techniek kun je als SaaS-oplossing afnemen en inzetten zoals je wilt.”

Dat doet het team via het nieuwe systeem Edlink. “Het systeem waar al onze oplossingen mee in verbinding staat. Doel: de juiste boodschap op juiste moment te kunnen brengen. Dit zijn we momenteel onder onze klanten aan het uitrollen. We zoomen daarbij in op de behoeftes van diens eindklant, monitoren zijn online gedrag en benaderen hem/haar op het juiste moment. Of dat nou via een app, via het web of via één van de sociale-mediakanalen is. Het autobedrijf krijgt via Edlink alle instrumenten in handen om klanten te bereiken en de resultaten van zijn acties te meten.”

Daarbij kijkt Roelofs ook nadrukkelijk over de landsgrenzen: “Edlink biedt ons zeker de mogelijkheid tot internationale expansie. België heeft voor ons daarbij de eerste prioriteit. Autosociaal blijft de verbinding tussen autobedrijf en consument, de marketingmedewerker op afroep als het ware.”

Tags: , , , ,

Corona-update: woensdag gewoon…RDW: op weg naar reguliere…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties