bekeken: 3082 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2,45)

Autohaters of smart city?

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 14 december 2015, 15:23

Leestijd: 2 minuten

Het goede nieuws is dat de economie structureel een opgaande lijn volgt, met als resultaat een stijgend consumentenvertrouwen. In dealerland zorgt de (zakelijke) run op de ‘laatste’ lage bijtellingsmodellen voor blije gezichten, ook al zijn de marges mager. 

Positief is dat de daling van het reparatie- en onderhoudsvolume stabiliseert (onder andere door een hoger apk-volume) en dat het autogebruik, het aantal gereden kilometers, niet verder is gedaald. Verder veroudert het wagenpark langzaam, wat in principe meer aftersales-euro’s voor werkplaatsen oplevert. Zelfs de schadesector heeft het aantal schades dit jaar licht zien toenemen. Maar toch, de dalingen in de aftermarket zijn (voorlopig) gestopt. Hierdoor dreigen vele ondernemers en managers echter achterover te zakken.

Juist nu moet je alert zijn. Boven de branche hangt namelijk de moeilijk in te schatten factor Telematica. Wat gaat dat met name het universele autobedrijf brengen? Zal er een verschuiving van loyale werkplaatsklanten optreden? Gaat de dealer het verloren terrein van de afgelopen twintig jaar in 2-3 jaar terughalen? Het merkkanaal zet hoog in met een groot aantal diensten om de berijder te verleiden loyaal aan het merk en vooral de dealerwerkplaats te blijven. Het antwoord van het ongebonden kanaal – universele garages en hun onderdelenleveranciers – blijft in ons land voorlopig ‘hangen’ op een aantal dongel-projecten. Wie overigens naar internationale telematica-congressen gaat, ziet dat de smart city vaker voorbij komt. Volgens autofabrikanten, telecomproviders, softwareleveranciers, leveranciers van navigatesystemen en overheden, is de stad de eerste die profiteert van de connected car en connected consument. De smart city moet vooral slimme mobiliteit opleveren.

Wat opvalt is dat vooral de connected consument de aandacht krijgt om door de hele stad op allerlei verschillende manieren zijn of haar mobiliteitswens te vervullen. Van e-bike, scooter, openbaar vervoer, wandelen tot deelauto. De eigen auto wordt steeds vaker uit de plaatjes van de toekomstige smart city geweerd! Het is dus niet zo gek dat onlangs de stad Utrecht aankondigde om het autoverkeer verder terug te dringen.

Utrecht wil ruim baan verschaffen aan de voetganger, de fietser en het openbaar vervoer. Ze hebben ook een afkorting bedacht; SRSRSB oftewel Slimme Routes, Slim Regelen en Slim Bestemmen. Je kunt er lacherig over doen, maar de auto zal in een bepaalde mate uit het stadsbeeld worden verdrongen. Autorijden onaantrekkelijk maken. In de stad nog maximaal 30 km/uur, op de aanrijroutes maximaal 50 km/uur en in de stad de parkeermogelijkheden afbouwen.

Velen maken zich, terecht overigens, druk om de mogelijke invloed van telematica op de continuïteit van hun aftersalesactiviteiten. Maar een grotere bedreiging voor het traditioneel werkende autobedrijf is, dat telematica als instrument van de connected consument een blijvende invloed op het autogebruik of zelfs de grootte van het wagenpark zal hebben. Autoliefhebbers en zij die ‘gewend’ zijn de auto als woon-werk-shopping vervoermiddel in te zetten, vinden de Utrechtse plannen getuigen van autohaat. Maar autofabrikanten die steeds vaker uit hun standaard ivoren torens komen, zien de smart city als een kans. Zij werken aan plannen om met de veranderende mobiliteitstrend om te gaan. Met of zonder dealernetwerk!

Overigens: Ik hoop u op 16 december te mogen begroeten tijdens het vierde Nationaal Aftersalescongres, waar Telematica een van de belangrijke onderwerpen zal zijn.

Tags: , , , , , ,

Publiek Huishoudbeurs hecht…Kinderen Van der Leegte volgen…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties