bekeken: 784 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Automaat snel populairder bij Duitse koper

DOMEIN: Retail

Geplaatst op: 26 augustus 2019, 14:09

Leestijd: 1 minuut

Steeds meer nieuwe auto’s in Duitsland zijn voorzien van een automaat. Volgens cijfers van dataleverancier DAT gaat het inmiddels al bijna om de helft van alle registraties: 47,5 procent, tegen 27,4 procent acht jaar geleden.

Het einde is nog niet in zicht, meldt een woordvoerder in de Duitse media. “We gaan uit van verdere stijging.” Onderzoek door DAT leert dat nu bijna één op de drie van alle in Duitsland rijdende personenwagens (31 procent) geen handbak meer heeft. Tien jaar geleden was dat 17 procent.

Examen

Aan de tientallen jaren waarin Duitse automobilisten zelf schakelden lijkt dus langzaam maar zeker een einde te komen. Zeker nu verkeersminister Scheuer heeft laten weten automaatrijders tegemoet te komen. Wie op dit moment afrijdt in een automaat-leswagen moet aansluitend een apart examen afleggen om ook een handbakauto te mogen besturen. In de nabije toekomst kan wat de bewindsman betreft worden volstaan met een kortere, aanvullende training.

Volgens fabrikant Volkswagen prefereert in West-Europa bijna de helft van zijn nieuwkopers een automatische versnelling. Het percentage stijgt met het voertuigformaat, aldus een woordvoerder. De Touareg is intussen slechts als automaat verkrijgbaar. Bij BMW schakelt 85 procent van de kopers al niet meer zelf. Bij de 3-serie bijvoorbeeld loopt tegenwoordig meer dan negentig procent van de band met een automaat. Tien jaar terug was dat nog dertig procent.

Oorzaken

De snelle opmars heeft volgens DAT meerdere oorzaken. Zo zijn tegenwoordig af fabriek diverse rijhulpsystemen ingebouwd, die zelfstandig zaken als afstand en versnelling controleren. Verder zijn hybrides en volledig elektrische auto’s alleen leverbaar met automaat. Aan een oud vooroordeel – het hogere verbruik – heeft de dubbele koppeling een einde gemaakt. En omdat veel bedrijven liever modellen met een automaat kopen voor hun wagenpark, hebben veel autofabrikanten het eerste voor deze categorie hun WLTP-verbruikstests uitgevoerd. Schakelmodellen konden pas later besteld worden.

Tags: , , , ,

Aanhouding na oplichting met…Carpardoo groeit verder in…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties