fbpx
bekeken: 676 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Autopolis: Eén voor allen, allen voor één

DOMEIN: Retail

Geplaatst op: 3 mei 2019, 08:09

Leestijd: 6 minuten

Autopolis is gelegen in Bertrange, aan de rand van de Luxemburgse hoofdstad. In de wereld van de distributie en verkoop van auto’s is dit complex met 5.000 m² showroom en 22.000 m² vloeroppervlak een absoluut buitenbeentje, zelfs op Europese schaal.

Autopolis is sinds 2001 uitgegroeid tot de thuishaven voor niet minder dan elf automerken, maar is evenzeer op zichzelf een begrip als merk. “Autopolis was in het begin vooral een plek waar twee aanpalende garages stonden”, blikt Algemeen Directeur Marc Devillet terug in de tijd. Autopolis behoort toe aan de Belgische Alcopa Group. Nadat Europa in 2003 groen licht gaf voor de exploitatie van multimerkgarages, kreeg het huidige concept van Autopolis gestalte. “Het idee is ingevoerd uit de Verenigde Staten”, vertelt Marc Devillet. devillet_marc“Daar zie je vaker centra waar verschillende bedrijven die in de autobranche actief zijn, samenzitten. Er is stelselmatig verbouwd en aangepast om merken toe te voegen..”

“Het idee vertrekt van de centralisatie van al onze business onder één dak”, verduidelijkt Marc Devillet. “Het gaat om een totale autobeleving voor de klant. Wie een auto zoekt, weet dat hij of zij hier onder één dak een zeer rijke keuze vindt in een brede prijzenwaaier. De beleving wordt versterkt met verschillende horecazaken, waaronder een restaurant met bediening en dagelijks wisselende suggesties.” In 2003 werden Suzuki en Opel aan het aanbod toegevoegd, en in 2005 de Amerikaanse merken Corvette en Cadillac. Fiat en Abarth volgden in 2009, met in hun kielzog Jeep (2010) en Alfa Romeo (2011). De meest recente nieuwkomers zijn Hyundai en Camaro (2013).

Respect voor elk merk

Anders dan men zou durven vermoeden, hadden de betrokken merken geen bezwaar tegen het multimerkconcept dat Autopolis ontwikkelde. “Wij hebben altijd respect getoond voor elk individueel merk dat we onder het Autopolis-dak namen”, benadrukt Marc Devillet. “We respecteren met andere woorden steeds de corporate identity die elk merk oplegt. Dat is essentieel voor een goede verstandhouding en onze succesrijke groei. Wie Autopolis bezoekt, kan doelgericht op één merk afstappen, maar net zo goed op ontdekkingstocht trekken langs de verschillende merken. Zo heeft Autopolis zich als een eigen merk genesteld in het geheugen van de consument.”

 

In cijfers uitgedrukt staat Autopolis voor een omzet van meer dan 6.000 nieuwe voertuigen in 2018 en meer dan 2.200 tweedehands auto’s in dezelfde periode.

 

Gemiddeld worden dagelijks 35 auto’s afgeleverd aan klanten. Autopolis telt vandaag 317 medewerkers. Dagelijks doorlopen gemiddeld tweehonderd wagens de werkplaats en de carrosserieafdeling herstelt wekelijks een zestigtal voertuigen. Om te kunnen beantwoorden aan de stijgende vraag en de toekomstige uitdagingen wordt binnenkort een nieuwe carrosserieafdeling geopend in een nieuw gebouw op een aanpalend terrein in Bertrange. Hier zal ook herstelling van glasschade opgenomen worden, evenals de modernste hersteltechnieken zoals smart en spot repair.

Synergie en centralisatie

Het spreekt voor zich dat binnen Autopolis naar synergie gezocht wordt. Zo is er een horizontaal uitgezette managementstructuur voor alle onder één dak samengebrachte merkconcessies. “Human resources, ICT, financiën, marketing en communicatie worden gedeeld”, verduidelijkt Marc Devillet. “Digitalisering vormt een belangrijke uitdaging voor ons om korter op de bal te spelen in onze klantenrelaties. We ontwikkelen momenteel een chatbot om sneller afspraken te kunnen maken, een efficiëntere helpdesk te bieden en in te spelen op een jongere klantenkring. We voeren digitalisering door waar mensen zelf geen concrete meerwaarde kunnen bieden.”

entree-10

“Ook voor het onderdelenmagazijn gaat Autopolis gecentraliseerd te werk zonder afbreuk te doen aan de specificiteit van de merken.” Concreet betekent dit dat er een centraal magazijn is waar vijftienduizend referenties worden bijgehouden, maar de medewerkers verantwoordelijk zijn per merk. Alle interne circulatie van de voertuigen gebeurt door een eigen team. Waar mogelijk krijgen alle voertuigen die voor onderhoud binnenkomen, een carwashbeurt. De carwash is aan de achterkant van het gebouw geïntegreerd voor een vlotte doorstroming. Ook hier is één team dagelijks verantwoordelijk voor een goede werking.

Revolutionaire aanpak

De werkplaats ligt horizontaal uitgestrekt en biedt 44 werkplekken. De organisatie van de ruimte volgt hetzelfde principe als bij de inrichting van de showrooms: horizontaal is het één groot geheel, maar in werkelijkheid is het een aaneenschakeling van ateliers per merk, die allemaal voldoen aan de door de merken opgelegde voorschriften en waar merkspecialisten aan de auto’s werken. Zo is er een zone voorbehouden aan de US-cars, Fiat Chrysler Automobiles, Opel, enzovoort.

“We zijn de Volvo-concessie met de grootste werkplaats in de Benelux en een van de grootste in Europa gecertificeerd voor Volvo Personal Service (VPS)”, vermeldt Marc Devillet met terechte trots. “Volvo legt strikte normen op voor de inrichting van de werkplaatsen, met een moderne aanpak en de modernste gereedschappen. Het belangrijkste in de VPS is de gepersonaliseerde en revolutionaire aanpak van de technici en van hun klanten.” Het Volvo-atelier telt twaalf werkplekken, allemaal voorzien van een schaarlift. De gebruikelijke werkmethode werd vervangen door een nieuwe aanpak voor onderhoud en herstellingen. Er wordt in teamverband gewerkt, zoals bij een pitstop in de F1, waardoor de meeste werkzaamheden binnen het uur worden afgewerkt. De klant beschikt over een persoonlijke service technicus (PST), die alles regelt rond aftersalesservice en ook alle vragen beantwoordt. Een vertrouwd gezicht verwelkomt de Volvo-klant bij elk bezoek aan de werkplaats.

Verschillende zones

Op hetzelfde niveau is er een zone ingericht voor controle van de inruilers, en een andere zone voor de auto’s die wachten op aflevering. Nog een derde zone met zes werkplekken is gereserveerd voor een grondige reiniging van auto’s. Ten slotte is er een zone waar auto’s wachten om opgehaald te worden door hun eigenaar na een onderhoudsbeurt. Telkens zijn er teams samengesteld die verantwoordelijk zijn voor een bepaald proces of een reeks handelingen: de verwerking van overnames en occasions, het klaarzetten van de nieuw af te leveren auto’s, de logistiek intern en extern.

Op het lager gelegen niveau is plaats voor ruim honderd demowagens verspreid over de elf merken. Hier staan ook overnames en stockwagens goed beschermd. De aflevering van nieuwe auto’s krijgt alle aandacht bij Autopolis. Voor een aantal merken zijn er specifiek ingerichte ruimten. “De nieuwe wagen zit onder een doek en wordt plechtig onthuld”, licht Marc Devillet toe. “Naast de auto staat een bord met de naam van de klant en de sleuteloverhandiging wordt op foto vastgelegd en als souvenir doorgestuurd.” De voorbereiding van de nieuw te leveren voertuigen is dicht bij de Autopolis-site ondergebracht. Het ‘bandenhotel’ maakt nu deel uit van de nieuwe carrosserieafdeling. Autopolis is tevens invoerder van Motul-motorolie en -smeermiddelen. In het gebouw zijn dan ook tanks geïntegreerd voor aan- en afvoer van de producten.

Eigenheid

“Omdat we ons met Autopolis als merk profileren, voorzien we ook in eigen opleidingen om ons DNA over te dragen op onze mensen”, geeft Marc Devillet aan. De identiteit van Autopolis is ook terug te vinden in servicepacks en garantieverlenging gericht op de professionele klanten die hun voertuigen zelf aankopen. Hetzelfde aanbod is ook beschikbaar voor de particuliere klant. Daarnaast is Autopolis vanzelfsprekend partner voor zowel captive als universele leasemaatschappijen.

pit-stop-3

Een bijzondere service is de ‘Pitstop’. “Het gaat om een tijdelijke service in het seizoen van de bandenwissels”, licht Marc Devillet toe. “Het gaat wel specifiek over het wisselen van banden op velg gemonteerd. Klanten worden, nadat ze een afspraak hebben geregeld, binnen het kwartier geholpen, net de tijd om een koffie te drinken die ze aangeboden krijgen. Voor het wisselen van de wielsets werken we net als in de F1 met getrainde teams van drie medewerkers aan één auto, zodat het razendsnel vooruitgaat.”

 

Autopolis is goed voor meer dan tien procent van de totale autoverkoop in het Groothertogdom Luxemburg.

 

Voor Hyundai, FCA en Opel levert Autopolis aan andere merkgarages in het Groothertogdom. Gezien de ligging van het land zou je een aanzienlijk aandeel buitenlandse klanten verwachten. Dat blijkt niet echt het geval. Occasiewagens vinden regelmatig hun weg naar Franse en Belgische klanten. “Elk land heeft echter zijn specifieke administratieve regels en dat bemoeilijkt de verkoop over onze Luxemburgse grenzen heen”, verduidelijkt Marc Devillet. “Buitenlandse klanten kiezen toch gemakkelijk voor de zekerheid van een lokale concessie naast de deur. Maar Luxemburg is ook de verblijfplaats voor vele diplomaten en buitenlanders verbonden aan Europa. Deze doelgroep is zeker belangrijk voor Autopolis.”

Autopolis Mobility

In 2013 heeft Autopolis een afdeling opgericht om tegemoet te komen aan de noden van mensen met beperkte mobiliteit. ‘Autopolis Mobility’ voorziet in een totaalservice om mindervalide mensen te helpen een voertuig te vinden dat hen het dagelijkse leven gemakkelijker maakt. Verschillende modellen lenen zich tot aanpassingen om personen in een rolstoel aan boord te nemen, als bestuurder of als passagier. De gespecialiseerde teams bij Autopolis stellen hun expertise en begeleiding op maat ter beschikking, waaronder advies bij de keuze van het voertuig, technische begeleiding om de uit te voeren aanpassingen te bepalen, de opvolging van de partnerbedrijven die betrokken worden bij de realisatie, evenals de administratieve opvolging met het ziekenfonds.

Luxemburg is dan wel een land met beperkte oppervlakte, het is zeer rijk aan taalgemeenschappen en doelgroepen met verschillende gevoeligheden. Er zijn een groot aantal Franse, Belgische en Duitse grensarbeiders. Kranten verschijnen hoofdzakelijk in het Duits, maar de advertenties zijn Franstalig. Radioreclame wordt gevoerd in het eigen Letzeburgs, maar ook in het Portugees. Op tv komen dan weer Letzeburgs en Frans aan bod. In de bioscoop overheerst de Franse taal. Autopolis communiceert als merk en stelt budgetten op per automerk. “Er is geen scheiding tussen de communicatie vanuit het dealernet en het automerk”, vult Marc Devillet aan. “Er is een volledige samenwerking tussen merk en dealer met eenzelfde communicatie op hetzelfde moment.”

“Het feit dat hier vele talen gesproken worden en de verschillende taalgroepen dicht bij elkaar zitten, heeft ook gevolgen voor het aanwerven van onze medewerkers”, gaat Marc Devillet verder. “In de eerste plaats moeten de verkopers de klanten in hun taal te woord kunnen staan, maar met de Volvo Personal Service (VPS)-certificatie komen ook technici in contact met de klant.”

Tags: , , , , , ,

1900 autobedrijven op…Zakelijk weer groter aandeel…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties