bekeken: 425 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Autorit delen met Slinger

DOMEIN: Connected Car

Geplaatst op: 26 september 2019, 10:15

Leestijd: 2 minuten

Snappcar, MyWheels, Deelauto’s.nl, Buurauto… Er zijn al heel wat apps/websites die het makkelijk maken om een auto te delen met vrienden, de buurt, de stad, wat je wil. Sinds vandaag is er ook Slinger, een “gratis app voor vrienden, teamgenoten en festivalbezoekers”.

Slinger is een initiatief van Liebe Leute, een communicatiebureau gericht op duurzaamheid, en Lama Lama, dat de techniek erachter verzorgt. Met Slinger willen beide bureaus hun verantwoordelijkheid nemen en hun creativiteit, netwerk en techniek inzetten voor duurzame mobiliteit.

Hoe het werkt

De aanbieder van een rit downloadt de app en stelt een bedrag in dat hij daarvoor als vergoeding wil hebben. Vervolgens deelt de aanbieder de rit met zijn contacten via Whatsapp. Die contacten hoeven zelf de app niet te downloaden, maar kunnen via Whatsapp reageren. Wanneer iemand een plek reserveert, houdt de app dat bij. Vol is vol. Op dat moment is het voor het uitgenodigde netwerk ook niet meer mogelijk om nog te reserveren.

Sport en festivals

Slinger richt zich met name op sportclubs en festivals. Marvin Pupping van Liebe Leute: “Slinger is er voor evenementen waarbij grotere groepen allemaal dezelfde bestemming hebben. In plaats van dat ieder voor zich rijdt, kun je makkelijk een rit delen met mensen die dezelfde bestemming hebben. We hebben de app bij een aantal sportclubs getest en die zijn erg enthousiast.”

Betalen

Een voordeel van de app is dat de aanbieder van een rit zelf de vergoeding kan bepalen die hij wil hebben voor een rit. Marvin Pupping: “Dat kan nul euro zijn, of twee, of vijf, net wat je wilt. Door de app is het ook makkelijker om een klein bedrag als vergoeding te vragen. Zeker bij sportclubs heb je mensen die vaker rijden dan anderen, maar die het vervelend vinden om daar geld voor te vragen, al is het maar een klein bedrag. De app maakt dat makkelijker. Betaling gaat trouwens niet via de app, dat kun je via Tikkie of je bankapp regelen.”

Geen businessmodel

De KNVB is sponsor van Slinger en werkte mee aan de ontwikkeling van de app. Per jaar worden immers ruim 305 miljoen kilometer in de auto afgelegd om wedstrijden te kunnen bezoeken. Ook festivals, sportclubs en andere organisatoren van evenementen kunnen een bijdrage leveren door de uitstoot die zij toch veroorzaken af te kopen. Marvin Pupping: “We werken daarvoor samen met Justdiggit, die allerlei projecten financiert op het gebied van duurzaamheid. De vergoeding die organisatoren daarvoor willen geven kunnen ze zelf bepalen. De gebruiker ziet dan dat een organisator de uitstoot compenseert.”

Voor Liebe Leute en Lama Lama zit er geen businessmodel achter de app. Marvin Pupping: “Wij zijn allebei goedlopende bedrijven en we wilden dit echt doen om te zien hoe het werkt, daar ervaring mee opdoen en onze bijdrage leveren aan een duurzamere samenleving, afgezien van het feit dat het ons natuurlijk wel naamsbekendheid oplevert.”

Tags: , , , ,

Bovag/RAI: stikstof-effect…ASN herschikt netwerk in het…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties