bekeken: 2343 x
Waardeer dit artikel:
2 votes, average: 4,50 out of 52 votes, average: 4,50 out of 52 votes, average: 4,50 out of 52 votes, average: 4,50 out of 52 votes, average: 4,50 out of 5
(4,50)
(Inloggen is vereist)

Autoscout24 maakt prijzen transparant

DOMEIN: Retail

Geplaatst op: 15 november 2017, 10:19

Leestijd: 2 minuten

Omdat transparantie ontbrak in de prijsstelling van te koop aangeboden auto’s, introduceert Autoscout24 de Prijscheck. Koper en verkoper zien direct aan het bijbehorende label of een auto goedkoop, duur of marktconform wordt aangeboden.

Er zijn vijf labels: top aanbod, goed aanbod, gunstig aanbod, iets te duur, duur. Autoscout24 geeft de labels op grond van 72 criteria, zoals kilometerstand, soort brandstof, bouwjaar etc. Onderaan de advertentie is te zien welke criteria zijn meegenomen in de bepaling van het label. Autoscout24 heeft daarvoor gebruik gemaakt van het actuele aanbod van 2,4 miljoen auto’s die op dit moment in Europa te koop staan. (In Nederland zijn dat er 255.000, naar schatting van Autoscout24 zelf ongeveer 60 procent van het totale aanbod van auto’s dat te koop staat.)

Grijs label

Er zijn auto’s waarvoor onvoldoende criteria beschikbaar waren om tot het toekennen van een label te komen. Deze auto’s krijgen een grijs label. Het kan ook zijn dat de verkopende partij geen label aan zijn auto wil hangen. Ook in dat geval krijgt de auto een grijs label. Directeur Jurgen Vugts zegt daar wel bij dat dit geen positief signaal is. “Het betekent dat transparantie over de prijs ontbreekt en dat is juist wat wij met de Prijscheck willen bewerekstelligen.”

Voordelen

Volgens Vugts is een dergelijke transparantie in het voordeel van zowel koper als verkoper. Die laatste kan een autobedrijf zijn, maar ook een particulier. “We stellen de consument centraal. Een auto kopen is een heel belangrijke aanschaf. Dat doe je niet vaak in je leven. En als je onzeker bent over de prijs stel je een aankoop misschien uit. Ook het autobedrijf is gebaat bij transparantie, want het laat zien of de prijs die hij vraagt redelijk is voor die auto.”

Soorten kopers

Een label als ‘iets te duur’ of ‘duur’ hoeft niet per se negatief te zijn. Vugts onderscheidt immers drie soorten autokopers: de car fan, de deal maker en de security seeker. “De deal maker reageert bijvoorbeeld juist op een auto die iets te duur of te duur geprijsd is, want hij wil graag onderhandelen over de prijs en dat is in die gevallen mogelijk. En de security seeker zal misschien juist twijfelen bij een auto die gunstig geprijsd is, omdat hij dan vraagtekens heeft bij de staat van de auto.”

Garantie

Daarover zegt Vugts dat Autoscout24 ervan uitgaat dat alle aangeboden auto’s veilig zijn en in goede staat om de weg op te gaan. Schadeauto’s worden dan ook niet aangeboden. “We gaan ervan uit dat er geen schade op de auto zit, anders dan gebruiksschade die logischerwijs verwacht mag worden. En wat garantie betreft, Autoscout24 kan niet alle auto’s zelf controleren, maar consumenten hebben, ook als ze een auto bij een particulier kopen, recht op een deugdelijk product. Dus als er verborgen gebreken zijn, kun je altijd terug naar de verkopende partij en eisen dat die de kosten van reparatie betaalt.”

Verschil particulier-autobedrijf

Tot slot nog enkele cijfers: 63 procent van de door het autobedrijf aangeboden auto’s heeft een groen label (top, gunstig of goed aanbod), terwijl dit bij particuliere aanbieders slechts 43 procent is. Een grijs label vind je bij autobedrijven in slechts 5 procent van de gevallen. Bij particulieren is 20 procent grijs gelabeld.

Tags: , ,

Michelin koopt…Euro’s voor de connected…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties