bekeken: 385 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Autowassen goed georganiseerd

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 28 juni 2019, 08:45

Leestijd: 4 minuten

In de aanloop naar de Bovag Nationale Autowasdag op 29 juni sprak Aftersales Magazine met Erik Stern, bij Bovag manager voor de tankstations en autowasbedrijven. Over het nut van een branchevereniging, over verduurzaming, het hardnekkige fabeltje dat de carwash slecht is voor de lak. En het feit dat zo’n 600.000 auto’s in Nederland nooit een wasbeurt krijgen.

Erik Stern: “We zijn constant bezig om het ondernemersklimaat voor tankstations en autowasbedrijven zo gunstig mogelijk te maken.”
Erik Stern: het is een netwerkclub.

De afdeling Bovag Autowas- en Poetsbedrijven is een belangrijke partij voor de autowasbranche. Het lidmaatschap heeft dan ook vele voordelen, betoogt Erik Stern. “Het is echt een netwerkclub. De opkomst bij ledenbijeenkomsten is altijd hoog: van de 190 leden zijn er bijna altijd meer dan honderd. Elk jaar organiseren we een leden-bezoeken-ledendag. We gaan dan letterlijk met honderd man in twee bussen naar twee nieuwe locaties om te zien hoe een ondernemer het daar doet, hoe hij meer business uit carwash haalt.

Daarnaast organiseren we jaarlijks legionellacontroles. Bedrijven moeten nu eenmaal kunnen aantonen dat ze legionellavrij zijn. We sluiten een cao af voor tankstations en autowasbedrijven. Wat betreft regelgeving hebben we in Den Haag de nodige ingangen. En natuurlijk is er het ledenvoordeel. Met Van der Velden Rioleringsbeheer bijvoorbeeld hebben we een collectieve deal voor het afvoeren van slib uit de wateropvangbak. Veel leden verdienen hun lidmaatschap al terug door gebruik te maken van zo’n collectieve deal.”

WASSEN IN CIJFERS
De nieuwste Bovag-uitgave ‘Wassen in Cijfers’ laat zien dat Nederland vorig jaar 1.634 autowasbedrijven telde, waarvan 270 met een kettingwasstraat. 1.168 hebben een roll-over en bij 717 bedrijven staan wasboxen. Bij Bovag zijn circa tweehonderd autowas- en poetsbedrijven aangesloten die tevens zorgdragen voor het recyclen van water, verantwoord afvoeren van slib en gebruik van milieuvriendelijke poetsmiddelen. In totaal werd het Nederlandse wagenpark vorig jaar meer dan 73 miljoen keer gewassen, waarvan bijna 28 miljoen keer in wasstraten. In 2015 waste 46 procent het liefst de auto op de traditionele zaterdag. Vorig jaar was dat nog maar 35 procent en er is intussen meer spreiding over de weekdagen, terwijl de zondag als wasdag juist minder populair werd (van 8 naar 7 procent).

Duurzaamheid

“We doen ook heel veel aan recycling. Nu is dat met de lage prijs voor water in Nederland heel moeilijk rendabel te maken. Aan de andere kant is het maatschappelijk bijna niet meer te verkopen als je er niet aan doet. Opdrachtgevers als fleetowners en leasemaatschappijen gaan het ook eisen. Het is geen gekke gedachte dat we het op een gegeven moment ook gaan opnemen in de lidmaatschapseisen. Er is wel een label Erkend Duurzaam voor autowasbedrijven, maar het zijn nu nog alleen de koplopers onder de autowasbedrijven die dat label voeren.”

Ook de schadehandreiking die bij het Bovag-lidmaatschap zit inbegrepen is een belangrijk instrument voor de leden. Erik Stern: “Op het moment dat een klant zegt dat hij schade heeft opgelopen in de wasstraat, kan hij een claim indienen. Hij moet dan wel de expertisekosten voorschieten. Als blijkt dat het autowasbedrijf schuldig is, krijgt de klant die kosten terug en wordt de schade vergoed. Die drempel willen we opwerpen omdat er vaak misbruik van gemaakt wordt. Negen van de tien keer lost de ondernemer het trouwens zelf wel op met de klant. Hij kent de verhalen en kan ook goed uitleggen waarom een bepaalde schade nooit in een wasstraat veroorzaakt kan zijn.”

Innovaties

Het idee van de kettingbaan werd ooit vanuit Amerika naar Nederland gehaald. Inmiddels loopt ons land voorop bij het innoveren van de autowasbranche.
Het idee van de kettingbaan werd ooit vanuit Amerika naar Nederland gehaald. Inmiddels loopt ons land voorop bij het innoveren van de autowasbranche.

En dat verhaal dat de auto krassen oploopt in de wasstraat, kan dat nu definitief naar het land der fabelen worden verwezen? “Ja, dat is echt een fabeltje. Misschien was het twintig jaar geleden zo dat de borstels niet helemaal veilig waren, maar daar is zoveel in veranderd. De lakken zijn ook verder ontwikkeld. Nee, dat de wasstraat veilig is voor je auto, durf ik met 100 procent stelligheid te zeggen. De kans dat je met handwassen schade aan de lak aanricht, lijkt me groter dan in de wasstraat.”

De autowasbranche is sowieso erg innovatief, stelt Erik Stern. “Keek Nederland 25 jaar geleden de kunst vooral af in Amerika, tegenwoordig loopt autowassen in ons land behoorlijk op de troepen vooruit. Machines, gebruikte materialen en de chemie worden constant verbeterd. Auto’s worden gewoon ontzettend schoon in de wasstraat, door de juiste borstels te gebruiken, met de nieuwste chemie en met gebruik van zo min mogelijk water. Op dit moment zetten wij vooral in op opleidingen. We willen ook zorgen dat personeel langer in de bedrijven blijft werken, want ook daar is het moeilijk om personeel te vinden. Abonnementwassen is in opkomst, wassen voor een vast bedrag per maand. Kentekenherkenning ook. Dat heeft weer als voordeel dat je heel gericht marketing kunt bedrijven. Er zijn wasbedrijven die al een berichtje sturen als jij drie maanden niet bent geweest. Daarnaast wordt beleving van autowassen steeds belangrijker. Wat je ook steeds meer ziet, zijn interieurbanen. Het is ook ideaal voor de klant: in tien minuten is je hele auto ook van binnen schoon. Voor het autowasbedrijf vergt dat wel de nodige investeringen in personeel en materiaal, en niet elke klant zal er gebruik van maken, dus het is wel een kunst om dat rendabel te maken.”

Goed doel

Behalve de al genoemde voordelen biedt Bovag voor zijn leden ook nog jaarlijks twee grote, collectieve acties, de Winterwasweken en de Nationale Autowasdag. “Voor de Winterwasweken in januari geven we iedereen die zijn auto komt wassen een voucher met een unieke code erop. Daar kunnen consumenten prijzen mee winnen, met als hoofdprijs een cheque van tienduizend euro, te besteden aan een gebruikte auto bij een Bovag-bedrijf.

 

‘Dankzij kentekenherkenning kun je heel gericht marketing bedrijven.’

De ondernemers krijgen door die actie heel veel data van potentiële klanten. Met een conversie tussen 10 en 20 procent levert ze dat meer op dan een bedrijf afzonderlijk voor elkaar zou kunnen krijgen.”

“En dan hebben we eind juni de Nationale Autowasdag. Het was ooit bedoeld om mensen achter de schermen van de carwash te laten kijken. Die opzet hebben we wel een klein beetje gewijzigd. Niet iedereen heeft nou zo heel veel interesse in de techniek achter de wasinstallatie, hoe indrukwekkend die soms ook is. We willen nu autowassen in een sympathiek daglicht stellen. Vorig jaar hebben we ervoor gekozen om een deel van de opbrengst aan een goed doel te schenken. Elk deelnemend autowasbedrijf doneerde één euro per wassing aan het goede doel. Dat leverde toen 35.000 euro op voor stichting Pardoes. Dit jaar gaan we weer zoiets doen voor de stichting Muziekids.”

Frequentie

Dergelijke acties kan de branche wel gebruiken, want de Nederlander staat niet bekend als een frequente autowasser. Erik Stern: “Uit de nieuwste editie van ons jaarlijkse rapport Wassen in Cijfers blijkt dat 600.000 auto’s in Nederland nooit gewassen worden. Dat is 8 procent van het wagenpark. Een paar jaar geleden was dat nog 10 procent, dus het gaat al iets beter, maar houdt nog niet over. Er is bovendien nog een hele grote groep die maar één of twee keer per jaar gaat.”

Voor die groep heeft Erik Stern wel een waarschuwing. “Bepaalde assistentiesystemen functioneren niet of slecht op een vuile auto, bijvoorbeeld omdat sensoren of camera’s door vuil bedekt worden. Lampen worden ook een stuk doffer. Dus het is niet alleen fijn om in een schone auto te rijden, het is ook nog eens veiliger.”

Tags: , , , ,

NDC mediagroep: occasionsite…In memoriam: Martin Vriens
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties