bekeken: 614 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

BBL-leerling heeft veel verborgen talenten

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 12 november 2019, 13:08

Leestijd: 2 minuten

De gemiddelde BBL-leerling autotechniek heeft veel verborgen talenten. Door betere begeleiding is er veel meer uit deze leerlingen te halen.

Dat is de belangrijkste conclusie uit een onderzoek dat het opleidings- en ontwikkelingsfonds OOMT afgelopen jaar liet uitvoeren onder 389 BBL-leerlingen die een opleiding volgen tot autotechnicus. George van Ederen, begeleider van dit onderzoek: “Zorg dat je een plan of project hebt voor je leerlingen. Zo creëer je een leerroute, samen met hen. Door ze aandacht te geven, bijvoorbeeld in de vorm van mentoring en leermeesterschap bereik je samen meer. Wees open en eerlijk, stel ze vragen over wat zij belangrijk vinden en stel ze zo op hun gemak. Alleen dan zorg je ervoor dat je ze bindt en boeit, wat resulteert in meer productiviteit en minder verzuim. Draai aan dat juiste sleuteltje en je kunt zoveel bereiken.”

Motiveren

Yorick van der Steen, programmamanager Nieuw Talent bij OOMT: “In onze branche zien we dat een flinke groep jongeren voortijdig afhaakt, meer dan in andere (technische) branches. Als we weten waarom deze jongeren onze branche (te) snel weer verlaten en inzicht krijgen in hoe we hen blijven motiveren voor een toekomst in de mobiliteitsbranche dan profiteren onze bedrijven daarvan, maar ook zeker de leerlingen die de keuze voor dit vak in eerste instantie wel hebben gemaakt.”

Behalve de constatering dat BBL-leerlingen in de autotechniek veel meer in hun mars hebben dan er tijdens hun opleiding uitkomt, trekt OOMT de volgende conclusies uit het onderzoek:

  • De leerstijlvoorkeur is eerder denkmatig en theoretisch dan actief en pragmatisch. Oftewel, de voorkeur is eerder vanuit een ‘denkers’- profiel voor leerlingen (leren door te reflecteren, logica te begrijpen) om stof goed tot zich te kunnen nemen, dan van een ‘doeners’- profiel (leren door te doen en praktisch nut te ervaren).
  • Een derde van de groep heeft moeite met zelfvertrouwen en zelfregie.
  • Het merendeel van de populatie is wat lastig te sturen omdat ze tegenstrijdige signalen kunnen afgeven in samenwerkingen en onder leiding werken. Dit door enerzijds het idee te geven dat ze alles weten en aan de andere kant meer een windvaantje zijn en meewaaien – ook met ‘de verkeerde winden’.
  • 30 tot 40 procent van de respondenten geeft aan last te hebben van stress en zijn hierdoor verminderd belastbaar. Nee zeggen vinden ze bijvoorbeeld lastig.
  • De zachtere competenties als luisteren, interpersoonlijke sensitiviteit, klantgerichtheid en netwerkvaardigheid blijven achter bij de andere competenties. Hierdoor is het ontvangen van feedback vaak lastig. Aan deze soft skills wordt weinig aandacht besteed, terwijl juist hier snel veel winst te behalen valt.

Politie haalt autobedrijf…RAI Vereniging billijkt…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties