bekeken: 1488 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Black Bear levert carbon black aan AkzoNobel

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 8 december 2017, 13:51

Leestijd: 2 minuten

Black Bear is een samenwerking aangegaan met AkzoNobel voor de levering van carbon black als grondstof voor de poedercoatings van AkzoNobel.

Black Bear wint carbon black terug uit afgewerkte autobanden. AkzoNobel gebruikt het carbon black vervolgens als pigment in zijn poedercoatings. Met deze oplossing wordt flink bespaard op de uitstoot van CO2. Immers, carbon black wordt normaal gesproken gewonnen uit fossiele brandstoffen. Het levert tevens een belangrijke bijdrage aan het hergebruiken van afgewerkte autobanden. “Dit partnership is een uitstekend voorbeeld hoe de supply chain een bijdrage levert aan CO2-besparing”, zegt André Veneman, directeur duurzaamheid bij AkzoNobel. “We moedigen andere leveranciers aan zich bij ons aan te sluiten en samen te werken aan de ontwikkeling van duurzame oplossingen voor producten.”

Koploper

Kees van Oostenrijk is bestuurder van Recybem, dat in Nederland verantwoordelijk is voor de inzameling van gebruikte autobanden. Hij is opgetogen over het succes van Black Bear. “Dat bedrijf is wereldwijd echt een koploper als het gaat om deze techniek. Het is nog geen ander bedrijf gelukt om die techniek economisch rendabel te maken. Die fabriek in Nederweert is de eerste waar dat wel lukt. Hier worden inmiddels zo’n 1,5 miljoen autobanden per jaar verwerkt. Het is overigens een succes dankzij de investeringen van de Kargro Groep. Samen met Black Bear zijn zij de joint venture Dutch Green Carbon gestart die hierachter zit.”

Pyrolyse

Het terugwinnen van carbon black uit gebruikte autobanden gebeurt door pyrolyse. Bij dit proces wordt het oorspronkelijke rubber teruggewonnen uit gevulkaniseerd rubber. Rubber moet worden gevulkaniseerd om er autobanden van te kunnen maken. “Het succes van Black Bear is een fantastische stap voorwaarts in het hergebruik van autobanden”, zegt Kees van Oostenrijk. “Op dit moment is nog maar 5 tot 10 procent van het rubber dat gebruikt wordt bij de productie van autobanden afkomstig van gedevulkaniseerd rubber van oude autobanden. Maar met technologieën als die door Black Bear worden toegepast kan dat in de toekomst misschien wel naar 20, 30 of zelfs 40 procent.”

“Het is erg moeilijk om nieuwe autobanden te maken met hergebruikte autobanden als grondstof. Dat komt door allerlei eisen die aan autobanden gesteld worden. Daarvoor zijn zoveel grondstoffen nodig die allemaal een belangrijke functie hebben in een bepaald aspect van een band. Voor andere industrieën is het veel gemakkelijker om gerecycled materiaal uit autobanden te gebruiken. Voor poeder coatings bijvoorbeeld is carbon black slechts een vulstof.”

Met het terugwinnen van carbon black uit gebruikte autobanden wordt ongeveer 60 procent van het materiaal uit een autoband opnieuw gebruikt.

Duurzaam

Poedercoatings bevatten in tegenstelling tot andere lakken geen vluchtige organische stoffen (VOC’s) en veroorzaken nagenoeg geen afval. Ook bevatten ze geen zware metalen als lood of chromium (VI). “We zijn blij samen te werken met een innovatief bedrijf als Black Bear,” zegt Klaas Kruithof, AkzoNobel’s Chief Technology Officer voor Paints en Coatings. “We hebben dit product gekozen vanwege de technische prestaties en de milieuaspecten, die in lijn zijn met onze eigen Planet Possible agenda om meer te doen met minder.”

In navolging van de samenwerking zullen de twee bedrijven verder op zoek gaan naar toepassingen voor Black Bear’s gecertificeerde carbon black.

Kunstgras

Met betrekking tot die andere bekende toepassing van hergebruikte autobanden, namelijk als infill voor kunstgrasvelden, zegt Van Oostenrijk nog: “Daarmee kopen we tijd voor de industrie. Na tien, vijftien jaar voldoet het niet meer op het kunstgras en moet het worden vervangen. Maar het kan dan nog altijd door de industrie worden gebruikt om carbon black uit te winnen. En vergeet niet dat de alternatieven voor rubbergranulaat ook milieubelastend zijn. Dat spul moet ook gemaakt worden, terwijl rubbergranulaat voldoende voorhanden is.”

Tags: , , , , , ,

Fleet Europe Award voor…Platform ALD en Microsoft voor…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties