Het is pas een halfjaar dat de vaderlandse politiek zich bewust is van de noodzaak van regelgeving voor gelijke toegang tot voertuigdata. De aanwezigheid van D66-Tweede Kamerlid Kees Verhoeven op het 8e Nationaal Aftersalescongres was een duidelijk teken dat die boodschap is geland in Den Haag.

Vanuit de branchekoepel Afcar NL werd tijdens het congres een dringend beroep gedaan op Verhoeven en de hele politiek om tot dergelijke regelgeving te komen. Want dat de autofabrikanten dat zelf gaan regelen, zoals staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken voorstelt, daar heeft de branche totaal geen vertrouwen in. In de woorden van Gerard ten Buuren van Bovag: “Nul komma nul.”

Zeggenschap

Femke Teeling, die als directeur van Focwa een van de zeven partijen binnen Afcar NL vertegenwoordigt, vroeg Verhoeven nog wie in zijn optiek de eigenaar is van data. Verhoeven antwoordde daarop dat het niet zozeer gaat om het eigendom als wel om zeggenschap over de data. “Data is iets anders dan een fiets. Jouw fiets is van jou, niet van iemand anders, maar dat kun je van data niet zeggen. Je kunt wel meerdere partijen zeggenschap geven over data. Belangrijk is wel dat de consument een keuze moet hebben wie hij toegang geeft tot die data.”

De autofabrikanten hebben nu nog het alleenrecht op toegang tot data uit de auto. Die willen ze, met het oog op toekomstige businessmodellen, niet vrijwillig delen met derden. Dat dealers hierdoor een voorsprong zouden hebben ten opzichte van universele autobedrijven, sprak Gerard ten Buuren tegen: “Het geeft ze misschien een tijdelijk voordeel, maar uiteindelijk hebben ook zij niet de regie, die blijft bij de fabrikant. Daarom sta ik hier ook niet als vertegenwoordiger van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven, maar namens de hele Bovag als retailorganisatie.”

Herhaling

“Ik heb het gevoel dat de autobranche er een vriend bij heeft”, constateerde dagvoorzitter Clem Dickmann over de bijdrage van Kees Verhoeven. Het D66-Kamerlid op zijn beurt had tot slot nog wel een advies aan Afcar NL met betrekking tot de boodschap: “Blijf die herhalen, blijf druk uitoefenen op de politieke partijen.”

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties