bekeken: 1394 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Bovag: ‘ADAS vooral impact op schadeherstel’

DOMEIN: Schadeherstel

Geplaatst op: 28 februari 2019, 16:17

Leestijd: < 1 minuut

Rijhulpsystemen leiden op korte termijn tot aanzienlijk minder schade. Dat is de belangrijkste conclusie uit een scenariostudie door VMS Insight, in opdracht van Bovag over de impact van ADAS.

In het realistische scenario zullen ADAS leiden tot 23 procent minder schade. Gecorrigeerd voor stijgende onderdelenprijzen en extra kalibratiewerkzaamheden zal de omzet in totaal tot 2030 dalen met zo’n 9 procent. Bovag verwacht een nog sterkere daling als vanaf 2023 onder meer het automatische noodremsysteem en rijbaanassistentie door het Europees Parlement verplicht worden. Bovag schat die kans vrij groot in.

Ruitherstel

Door de toenemende complexiteit van autoruiten, met alle daarin of daarachter verwerkte sensoren en camera’s, zal ook ruitherstel op korte termijn duurder worden. In totaal kunnen reparaties tot 30 procent hoger uitvallen, heeft Bovag becijferd.

Onderdelenprijzen

Hogere onderdelenprijzen zullen vooral profitabel blijken voor het merkkanaal en in het universele kanaal de onderdelendistributeur, niet zozeer het autobedrijf. Die kan wel verdienen aan kalibreren, gesteld dat hij de apparatuur en de kennis daarvoor bezit. Bovag oppert hierbij de suggestie dat het zelfs zeer winstgevend kan zijn wanneer een bedrijf zich hierin kan specialiseren en daardoor veel van dit werk kan verrichten op een zeer efficiënte manier.

Voor de omzet aan reparatie en onderhoud verwacht Bovag niet dat ADAS op korte termijn een grote impact zal hebben. Alles wat extra aan of op een auto zit, kan kapot. Dat geldt ook voor ADAS. Bovag merkt daarbij op dat camera’s en sensoren lang meegaan en doorgaans alleen bij schade kapot gaan. Wel kunnen de kosten toenemen door de verplichte aanschaf van equipment en doordat extra diagnosetijd of transport naar een specialist inefficiëntie in de hand werken. Op de lange termijn zullen ADAS minder slijtage tot gevolg hebben.

Tags: , , , ,

Omzet LKQ groeit 22 procent in…car2go en Drivenow samen in…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties