Bridgestone heeft een nieuwe technologie ontwikkeld voor het beoordelen van bandenslijtage en profieldiepte op basis van een concept genaamd CAIS. Als het profiel van een band slijt, kan de grip op een nat wegdek afnemen. Verder kan een band met een extreem ongelijkmatige slijtage een groter risico vormen voor defecten aan een voertuig. Sensoren bewaken dit.

De nieuwe technologie maakt gebruik van sensoren die bevestigd zijn aan de binnenzijde van de band om informatie te verzamelen over wijzigingen aan het profiel tijdens normaal rijden. Door het analyseren van deze informatie beoordeelt het systeem de mate van slijtage en kan de bestuurder real-time de conditie van de band bewaken.

Acceleratiesensoren aan de binnenzijde van de band signaleren bij voorbeeld vervormingen in het loopvlak. Deze informatie wordt via draadloze communicatie verstuurd naar analyseapparatuur die in het voertuig gemonteerd is. Het sensorsysteem wordt gevoed door een generator die eveneens in de band gemonteerd is.

De in het voertuig gemonteerde analyseapparatuur analyseert de verzonden data real-time om de mate van slijtage van de band te beoordelen.

Door de bestuurder van real-time-informatie over de band te voorzien, zoals de resterende profieldiepte en of er sprake is van ongelijkmatige slijtage, levert de technologie van Bridgestone een bijdrage aan betere rijcondities door de gebruiker in staat te stellen te beoordelen wat het juiste tijdstip is om de banden te vervangen. Verder helpt deze technologie ongelijkmatige slijtage te voorkomen omdat klanten in staat zijn beter te bepalen wanneer de wielen gewisseld moeten worden, zodat ze zo lang mogelijk gebruik kunnen maken van hun banden, zonder verspilling.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties