bekeken: 636 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 5
(4,00)
(Inloggen is vereist)

Car-O-Liner meet en weet

DOMEIN: Schadeherstel

Geplaatst op: 3 april 2020, 09:24

Leestijd: 4 minuten

De nieuwe Nederlandse onderneming Goodmen Equipment (zie kader) verzorgt sinds deze maand sales en aftersales van onder meer Car-O-Liner. Visitekaartje van de bekende Zweedse richtbank annex meetsysteem is de homologatie door Porsche. Hoe dat in de praktijk uitpakt, vernamen we bij Porsche Centrum Gelderland.

In de schade- annex restauratiewerkplaats heerst een bijna gewijde stilte. Aan de andere kant van de muur worden klassiekers liefdevol – is het schuren of strelen? – omgetoverd van wrak- naar concoursstatus. Hoe anders is de ruimte waar onder meer Car-O-Liner zijn diensten bewijst, waar alles draait om moderne voertuiggeneraties. De toewijding is er niet minder groot, blijkt tijdens de rondleiding door schademanager Freek Falkenburg. Hij stuurt beide afdelingen aan. Het aantal wekelijkse doorgangen voor regulier schadeherstel ligt op 20 tot 25 (inclusief cosmetisch), bij een jaarverkoop van zo’n 1500 nieuwe en gebruikte Porsches.

Certificering

Als enige van de acht dealers in Nederland beschikt Porsche Centrum Gelderland over zijn eigen schadebedrijf. Het herstelt uitsluitend de jonge modellen en bouwjaren. Op de vloer lopen negen medewerkers, van wie vijf voor demontage van het plaatwerk en vier voorbewerkers/spuiters. Het bedrijf voert zelfstandig ruitvervanging uit en heeft een CNC-draaimachine in huis om beschadigd lichtmetaal te herstellen.

Om herstelwerk te mogen verrichten aan deze high end rijmachines is certificering door de voertuigfabrikant een absolute voorwaarde. De OEM stelt hoge eisen aan de tolerantie, nodig om weer voor de volle honderd procent uit te komen op de originele specificaties. De speling bedraagt zowel bij de voertuigproductie in Duitsland als bij wereldwijd schadeherstel 2 millimeter, uit te voeren met een Car-O-Liner richtbank en meetsysteem. Wie daar niet aan kan of wil voldoen, kan fluiten naar zijn Porsche-papieren voor carrosserieklussen.

Porsche Centrum Gelderland maakt sinds eind 2015 gebruik van de richtbank Quick 42, bestand tot drieduizend kilo belasting, EVO-fixatie om de trekkrachten te weerstaan, het 3D-meetsysteem Car-O-Tronic en de meetgegevens van meer dan 16.500 voertuigen in Car-O-Data. Dit bestand ontvangt regelmatig over the air een update. “Het grote voordeel van dit stuk equipment vind ik het gemak van elektronisch meten”, vertelt Falkenburg op basis van bijna vijf jaar praktijkervaring. “Bij andere aanbieders moet je de auto op de mallenbank zetten. Dus: de hele bank opbouwen om de afwijkingen in de carrosserie te kunnen zien. Veel fysiek werk, dat ook veel tijd kost. Reken voor auto op, auto af plus de bankopbouw een uurtje of vier, vijf. Nog los van de meting zelf.”

Aluminium

De carrosserie van de jongste generatie Porsche-modellen is opgetrokken uit aluminium. Aan de dragende delen mag niet gericht worden, wél in beperkte mate aan het plaatwerk – motorkap, kofferdeksel. “Aluminium is heel taai, keihard”, licht Falkenburg toe. “Bij overbelasting scheurt het makkelijk of heb je er te veel rek op zitten. Dan is het betreffende onderdeel niet meer te herstellen maar moet het worden vernieuwd. De Car-O-Liner kan prima overweg met die ontwikkeling. Er wordt in de wandelgangen wel gesproken over een ‘richtbank’, wat op zich klopt als je kijkt naar de toepassing. Maar ik zou meer willen spreken van een elektronisch hulpstuk. Een assistent die de body meet en je op die manier in korte tijd vertelt welk onderdeel je moet gaan vernieuwen. Daar is-ie perfect voor.”

De apparatuur brengt zowel het chassis als de complete carrosserie in kaart.

De apparatuur die Falkenburg toont in de schadewerkplaats brengt zowel het chassis als de complete carrosserie in kaart, via 150 meetpunten per auto. Foto’s ondersteunen de schadehersteller bij de uitvoering en het volledige proces is computergestuurd. Eerst voert de gebruiker het voertuigmodel in, vervolgens geeft hij aan wat er moet worden gemeten en aan welk platform. Dan volgt het maken van een basisopstelling met meerdere nulpunten, kalibreren en afstempelen. Het systeem geeft visueel en auditief een seintje wanneer de monteur die onder de bank bezig is met zijn meetstiftje het juiste punt heeft bereikt – op de millimeter.

Trainer

Overigens werkt niet iedere van de negen schadeherstellers bij Porsche Centrum Gelderland met Car-O-Liner. Er zijn drie medewerkers voor opgeleid; de rest focust op andere aspecten van het herstelproces. “Mochten we bij een bepaalde klus toch twijfelen, dan kunnen we altijd terugvallen op het carrosserietrainingsprogramma van Porsche. Daaraan is een trainer verbonden met wie je kunt overleggen over eventuele andere, beproefde uitvoering van reparaties.”

Bij de vorige modelgeneratie bijvoorbeeld was de carrosserie deels van aluminium – plaatwerk, portieren – maar de carrosserie van staal dat deels wel en deels niet gericht mocht worden. Bij het binnenwerk van de vorige 911, een half jaar geleden, mocht het binnenframe niet gericht en hersteld worden. In geval van beschadiging moest het compleet vervangen worden, conform de richtlijnen van Porsche. “Daar doen we uiteraard nooit concessies aan, maar het is wel zo prettig om een back-up te hebben”, zegt Falkenburg. Als je kijkt naar aluminium carrosserieën die we repareren, gaat het tegenwoordig niet meer om trekken aan het plaatwerk maar enkel om het vernieuwen van delen met hybride verbindingen. Dus: je hebt een schade, er wordt gedemonteerd en gemeten: is het basisplan van de carrosserie in orde of is het beschadigd? De mate van vervorming kun je meten met Car-O-Liner. Moet je gaan vernieuwen, dan kun je passen, een mal maken en het nieuwe onderdeel, bijvoorbeeld een chassispoot, monteren.”

En wat nu als er van een Porsche geen basisplatform in het computerbestand van Car-O-Liner staat, omdat een bepaald voertuig veertig jaar terug gaat in de tijd? Geen nood, want de schadehersteller kan met het systeem ook gewoon basispunten pakken en die kruiselings met elkaar vergelijken. “Het maakt deze richtbank breed inzetbaar.”

Car-O-Liner bij Goodmen

Onder de noemer Goodmen Equipment distribueert Peter Kostelijk per 2 maart op de Nederlandse automotive markt diverse merken werkplaatsuitrusting, met de focus op schadeherstel. Het leveringsprogramma omvat gevestigde merken als Josam en Car-O-Liner, maar ook minder bekende, gespecialiseerde producenten als BlackHawk, Nenab, Rehobot en Blowtherm. Kostelijk zet met zijn bedrijf het grootste deel van de automotive activiteiten voort van Nederman Nederland, dat zich focust op zijn industriële activiteiten. In het vijfkoppige Goodmen-team participeert onder anderen Roel de Winter, sinds 2001 trainer en productspecialist Josam en Car-O-Liner.

Tags: , , ,

Mobiliteitscentre Bodegraven…Carglass vraagt leveranciers…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties