fbpx
bekeken: 1079 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3,00)

Column Adrie Valentijn: Te dure reparatie?

DOMEIN: Werkplaats

Geplaatst op: 30 januari 2020, 09:19

Leestijd: 2 minuten

Aan de receptie of de telefoon voer ik vrijwel dagelijks gesprekken met klanten over onze prijsopgaaf voor onderhoud en reparatie. ‘Achthonderd euro? Vind ik te veel geld voor zo’n oude auto. Ik ga ‘m verkopen’, kreeg ik laatst te horen.

‘Maar een andere tweedehands auto kopen kost u meer’, antwoord ik dan altijd. ‘Bovendien is in Nederland het gemiddelde bedrag voor auto-onderhoud 600 tot 650 euro per jaar. Zo bekeken is de factuur niet méér dan een normale afschrijving’. Ander voorbeeld: een B-segmenter van ruim tien jaar oud met bijna drie ton op de teller, waaraan voor meer dan drieduizend euro versleuteld moet worden om door de keuring te komen. Dat bedrag staat niet in juiste verhouding met de restwaarde, vinden we zelf ook. Daarom wachten we de reactie van de klant niet af maar gaan we vóór we contact opnemen op zoek naar alternatieven. Soms is revisie een goede én goedkope oplossing. Kun je dan ook nog mixen met huismerken, en zo de factuur reduceren tot 1700 à 1800 euro, dan oogt zo’n reparatiebedrag ineens heel anders. Meestal zegt de eigenaar dan: ‘maak ‘m maar, voor dat geld.’ Dus in plaats van dat de klant vertrekt en je aan hem alleen de apk verdient, pak je de interessante winstmarge die er uiteraard ook op ‘gebruikt’ zit en creëer je werkplaatsvulling. Op die manier zijn gereviseerde onderdelen ook voor mij als garagist financieel gunstig. Wat het ook wordt, nieuwe of gebruikte onderdelen, auto verkopen of auto repareren, bij ons begint het met meedenken. Alsof het je eigen wagen of portemonnee is.

Het gros van onze onderdelen betrekken we bij Staadegaard, een paar honderd meter verderop. Net als onze werkplaatsformule Carprof maken ze deel uit van de Partspoint Groep. Ze leveren zeven keer per dag, hebben vrijwel alles op voorraad en houden rekening met onderdelen waarvan ze weten dat wij die vaker bestellen. Daardoor hoeven we zo goed als niks zelf op het schap te hebben. De online koppeling sluit bovendien geweldig goed aan bij onze software van Car-Systems. De omzetverplichting die de leverancier op jaarbasis bij ons neerlegt halen we zonder problemen. We bestellen ook regelmatig onderdelen uit hun revisielijn. Bijvoorbeeld een stuurpomp, dynamo of stuurhuis. Nieuw kost zo’n pomp al gauw drie tot vier keer zo veel, zonder dat de levensduur langer is dan gereviseerd. Soms moeten we extern gaan, als onze hoofdleverancier een heel specifiek onderdeel niet heeft liggen, terwijl er op de brug een auto staat die we graag nog om 17.00 uur willen kunnen meegeven. In zo’n geval maken we gebruik van de Onderdelenlijn. Maar zo’n situatie komt slechts eens in de paar weken voor. 

Los van de zakelijke aspecten voel ik na zo veel jaar dagelijks zaken doen en elkaar beter leren kennen ook een bepaalde loyaliteit. Als dan de prijzen in orde zijn en de bezorgafspraken worden nagekomen, waarom zou je dan overstappen? Voor mij geldt in dit geval: het gras bij de buurman is altijd groener. Totdat je erop staat.

Tags: , , , ,

Stern en Hedin Automotive…Dalende autoproductie raakt…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties