We gaan hard richting een marktaandeel van vijftig procent, als je Gerard ten Buuren van Bovag mag geloven. Hij doet die uitspraak elders in dit nummer en refereert aan het aandeel van de onafhankelijke autobedrijven met een lidmaatschap van een concept of formule.

Barend LuitingDe keuze om al dan niet lid te worden is voor veel universele autobedrijven al een moeilijke en dan volgt daarna nog eens de interne strijd om welke dan te kiezen.

Grossier

Deze editie van Aftersales Magazine laat zien dat er niet alleen een woud aan garageconcepten en werkplaatsformules is, variërend van deelconcepten tot totaalconcepten, maar ook dat er bij het merendeel momenteel actualiteit te melden is. De band met de grossier is een belangrijke motivator en fungeert al als een soort voorselectie voor het autobedrijf. Binnen het palet dat de voorkeursgrossier te bieden heeft,  is het vervolgens een kwestie van prioriteiten afvinken. Wel marketingondersteuning, geen occasionprogramma maar juist wel een pechhulppas? Of is het toch niet zo simpel als de geschetste invuloefening doet vermoeden?

Samenwerking

De keuzevrijheid wordt steeds meer bepaald door de buurmannen en -vrouwen. Rayonbescherming voor bestaande deelnemers is binnen een aantal formules een drempel aan het worden voor nieuwe toetreders. Er zijn witte vlekken, daarbuiten is het niet meer mogelijk om in te stappen. Wat dan? Kiezen voor de tweede of misschien wel derde keuze? Of toch maar zonder concept doorgaan? Getuige de marktaandelen zoals Ten Buuren die schetst neemt de groep conceptlozen gestaag af en daar zit een goed argument achter: samenwerking en toekomstbestendigheid hangen nauw met elkaar samen.

Onafhankelijk

Traditioneel is het onafhankelijk autobedrijf bewust onafhankelijk. Een concept omarmen wordt gezien als het inleveren van die onafhankelijkheid. De mate van onafhankelijkheid verschilt per formule, van harde franchises tot modulair opgebouwde programma’s die naar keuze zijn in te richten. Het is ook een kwestie hoe je zelf er mee omgaat. Elk concept is zo goed als de zwakste deelnemer: de bandbreedte tussen de kopgroep en de groep die er met de pet naar gooit mag niet zo groot worden dat het conceptimago verdeeld is. Gelukkig waakt het merendeel van de conceptgevers hiervoor. Het maximale haal je pas uit conceptdeelname als de eigen identiteit en die van het concept elkaar versterken.
Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Empress on GreenMobility gaat op in MyWheels: “greenmobility was super je kon de deelauto s overal zetten bij my wheels is dit niet het geval…en bij my…mrt 27, 07:33
  • Theo Martens on Kortsluiting in de EV-transitie: “Geachte heer Veldhuisen, Volgens mij heeft de EU vorige week een lijstje gepubliceerd waaruit bleek dat EV de op één…mrt 21, 14:20
  • Daan Jongejan on Gomes opent occasionvestiging: “Mooie vestiging en heel veel succes met de verkoop van deze occasions.mrt 14, 17:40
  • Remar on Tesla-fabriek Berlijn stilgelegd na brand: “Electrische auto’s (naaimachine onder de auto’s) niets voor mij als echte auto fanaat, om over de modellen maar niet te…mrt 5, 12:38
  • Ronald Verschure on Buiten Kantooruren: Kunstig priegelen: “Hey Gert ik zie dat je ook van brandweer voertuig hebt naar gemaakt zou je voor me zo 1 willen…mrt 1, 23:06