bekeken: 1361 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 5
(4,00)
(Inloggen is vereist)

Column Barend Luiting: werkplaatsvulling

DOMEIN: Werkplaats

Geplaatst op: 25 oktober 2017, 12:55

Leestijd: 1 minuut

Alle wegen leiden naar Rome, luidt het gezegde. Maar dat is niet wat er op onze cover staat dit oktobernummer. Als autobedrijf is het doel toch het maximaliseren van de verkochte werkplaatsuren en alle daartoe beschikbare wegen zouden moeten worden bewandeld.

In de praktijk gebeurt dit misschien ook wel, in de ogen van de ondernemer tenBarend Luitingminste. Ik durf te wedden dat er verschillende opties vergeten worden. Ik moest hieraan denken toen in oktober fastfoodketens kleding lanceerden. Met levensgrote logo’s van het eigen bedrijf welteverstaan.

Menigeen verbaast zich erover, het past toch niet bij de corebusiness? Tot je de trotse eigenaren ermee ziet op Facebook, Instagram, Whatsapp, Youtube etc. De media berichtten erover en zo leidde het een eigen leven. De kledinglijnen zijn gelimiteerde edities en gaan grif over de toonbank tot ze allemaal weg zijn. Zelfs zonder de waarde van de free publicity mee te wegen klopt dat businessmodel al. Zodra de vierkante millimeters en uitzendminuten aan publiciteit daadwerkelijk commercieel hadden moeten worden ingekocht en je telt die waarde erbij op dan komt het einddoel in zicht.

Ja leuk, als franchisegever kun je dat soort fratsen best met je merk uithalen. Maar als auto- of schadebedrijf op de hoek? De mannen van Site4cars, een begin oktober gelanceerde leadgenerator, menen dat je schaalgrootte moet hebben en dus bij landelijke initiatieven zoals dat van hun moet aansluiten. Niet om de hele werkplaatsvulling te regelen, maar voor de kers op de taart. Net zoals al die verschillende marketingkanalen afzonderlijke ingrediënten zouden moeten vormen in het recept achter die werkplaatstaart.

Voor veel autobedrijven een hele opgave, zij willen sleutelen en geven fysiek klantcontact de voorkeur boven online klantcontacten. Geloof mij: het zijn andere doelgroepen, met een andere gebruiksaanwijzing per kanaal. Klantloyaliteit daalt, dat is bekend. Juist daarom is die olievlekwerking van marketing via de verschillende mogelijkheden zo belangrijk. Klanten die ambassadeur worden en uit eigen beweging je merk en diensten promoten.

Wat wil je nog meer?

Tags: , , , , ,

GfK: autobedrijf meest gewild…Private Share KAV:…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties