bekeken: 623 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Column Barry Hegeman: Snuffelen aan schadeherstel

DOMEIN: Schadeherstel

Geplaatst op: 18 december 2018, 12:36

Leestijd: 2 minuten

“Aan de overkant van de weg bevindt zich ons schadeherstelbedrijf. Vier werkplekken voor demontage, drie werkplekken voor schuren en twee spuitcabines. Er werken tien personen, van wie één voorman.

barry-hegemanHet draait op meer dan alleen het werkaanbod vanuit Auto Haarhuis. We doen alle merken, maar werken niet met erkenningen, vooral omdat er in de branche nog te veel verschillende gedachten bestaan over de invulling. Schadeherstel conform merkspecificatie betekent dat bepaalde delen niet gerepareerd maar vervangen moeten worden. Dat heeft een enorme impact op de schadelast. Ik denk dat verzekeraars daar nog wel iets van gaan vinden. Kun je elke auto terug repareren naar fabrieksorigineel? Ja, alles kan. Maar blijft het ook betaalbaar? Daar wringt het.

Maatwerk

We monteren in principe alles merkorigineel, behalve als de verzekeraar of zijn klant een andere weg kiest. Omdat het voertuig anders total loss is of als de eigenaar van een wat oudere auto er vanwege het kostenplaatje om vraagt. Het is altijd maatwerk. Daarom zeggen we: ‘kies niet vóór maar mét de klant’. We kunnen zowel cosmetische als complexe schadereparaties uitvoeren. Daarin is ons autobedrijf ondersteunend, bijvoorbeeld als het gaat om uitlijnen, uitlezen en Pass Thru. Maar een werkplaatsmonteur laat ik niet de naden en kieren afstellen. Voor zoiets moet je Fingerspitzengefühl hebben. Een goede plaatwerker heeft dat.

Het werkaanbod vanuit verzekeraars, individuele klanten en onze eigen leasemaatschappij is de laatste tijd flink gegroeid. Ook aan de industriekant nemen de opdrachten snel toe. Om die reden hebben we sinds 1 november in een gehuurde hal een derde spuitcabine in gebruik genomen. Bij autospuiten ligt de lat hoger dan bij industrieel. Opdrachtgevers voor bedrijfsmatig werk zien dat verschil ook en sturen vervolgens nog meer klussen deze kant op.

Reputatie

Dan ontstaat meteen de vraag wie dat werk allemaal moeten uitvoeren. Mijn advies? Zorg goed voor je mensen. Ik heb onlangs iemand aangenomen die zichzelf had gemeld, nadat hij een lakleverancier om advies had gevraagd. Hij voelde zich al jaren niet gewaardeerd, vond dat zijn vorige werkgever zich onvoldoende inspande voor het personeel, ondanks herhaalde keren aankaarten.

Een goede reputatie bespaart je een hoop tijd en procedures. Je mensen zullen sterker geneigd zijn om bij je te blijven. Let wel: ik ben faliekant tegen mensen bij elkaar wegkopen, dat is een race naar de bodem. Ik snap goed dat het financiële aspect belangrijk is, maar er is meer dan dat. Een aantal maanden geleden zijn we met onze twee circuitauto’s naar Meppen geweest en hebben we een dagje racen afgesloten met een barbecue. Inderdaad, dat kost de werkgever wel wat. Maar tot op de dag van vandaag levert het positieve aandacht op bij potentiële nieuwe krachten. Daarnaast hebben we zowel in ons autobedrijf als in de schadeafdeling altijd leerlingen lopen. Snuffelstage? Prima. Laat ze het vak maar ervaren. De een blijft hangen, de ander niet. En aansluitend zul je nog steeds moeten investeren in zo’n jong iemand. Maar als je op de iets langere termijn denkt…”

Deze column staat ook in nummer 12 van Aftersales Magazine, dat vrijdag 14 december is verschenen.

Tags: , ,

Nissan: commissie zoekt…Acea: plan CO2-reductie…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties