bekeken: 1072 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Column Carel Bikkers: Obsessed en succesvol

DOMEIN: Retail

Geplaatst op: 31 oktober 2017, 10:29

Leestijd: 3 minuten

Ik vind het Engelse woord obsessed (gedreven, bezeten, fanatiek, bevlogen) de beste omschrijving van mannen en vrouwen die al hun beschikbare tijd inzetten voor hun eigen onderneming, dan wel het bedrijf waar ze in dienst zijn. Die 24/7 klaar staan voor de company.

bikkersNatuurlijk, een paar uur slaap heb je nodig. Even thuis het vlees snijden hoort er ook bij. Maar verder investeren ze maximale tijd in hun product, dienst of andere vakkundigheid. Ik ben ervan overtuigd dat je bijna altijd succesvol zal zijn, als je obsessed bent met je vak. Daarom zet ik obsessed neer als een positieve vorm van bezetenheid.

Succesvol

Mijn stelling is dat obsessed of bevlogen zijn nodig is om succesvol te worden en te blijven. Zowel als persoon als onderneming. Dat laatste betekent vooral obsessed zijn met je klanten. Streven naar maximale tevredenheid. Die cultuur – als je het zo mag noemen – zie je eigenlijk altijd wel bij de digitale startups. Met een enorme drive weten ze hun obsessie over te brengen op medewerkers, op de eerste launching customer en vooral op kapitaalverschaffers. Want een ander kenmerk van een startup is dat je bereid moet zijn om heel gepassioneerd geld te verbranden. De autobranche wordt continu gewaarschuwd voor het gevaar van digitale nieuwkomers – terecht. We staan nog maar aan de vooravond van de digitalisering binnen de sector. Sales is overigens al wat verder dan aftersales. Hier zie ik dat het merkkanaal harder loopt dan het universele deel. Onafhankelijke autobedrijven worden wel gewaarschuwd, maar het ontbreekt hen aan actie. Ze zijn weliswaar bevlogen bezig, maar vooral als het gaat om hun technisch kunnen, niet om de veranderende markt. Je moet natuurlijk wel de juiste keuze maken, wat obsessed zijn betreft.

Thuisfront

Ondernemers en medewerkers die obsessed zij, hebben vanzelfsprekend geen negentot- vijf-baan. Om dan succesvol te kunnen worden en vooral blijven, moet je een thuisfront hebben dat je de ruimte laat, en liever nog geeft, om die uren in te zetten. De deeltijdeconomie rijdt een gedreven organisatie in de wielen. Je moet namelijk wel je sociale leven aanpassen aan de job, aan je passie. Niet je baan aanpassen aan je sociale leven. Iemand die zoekt naar een balans tussen gezin en werk vindt dit natuurlijk niet altijd leuk om te horen. Of je moet de keuze maken om minder obsessed aan het werk te zijn; gelukkig zijn met wat dertig gewerkte uren opleveren.  Vergeet niet, obsessed zijn wordt ook afgedwongen door de consument. Die is online al gewend aan een 24/7 leven, is elk moment van de dag bereid een aankoopadres te benaderen. Wanneer ben je obsessed met je werk? Wanneer verklaart je omgeving je voor gek? Kijk, een week heeft zeven dagen van vierentwintig uur. Oftewel 168 uur. Als je ervan uitgaat dat iemand gemiddeld een uur of zeven slaap per etmaal nodig heeft, blijven er maximaal 119 wakkere uren over. Dat is zeventien uur per dag. Daar zitten zeker een paar relax- en gezinsmomenten bij, zeg drie uur per dag. Blijven er 98 uren over. Beetje veel om alleen in arbeid te stoppen. Ondernemers die echt obsessed zijn komen makkelijk aan de zestig tot zeventig actief gewerkte uren per week. Hebben ze dus dertig uur-plus om andere leuke dingen te doen. Nadenken bijvoorbeeld. Of kijken hoe klanten met hun producten omgaan. Dat noemen ze geen werk, dat vinden ze genieten. En ze doen tegelijkertijd weer nieuwe ideeën op. Kortom, obsessed.

Authentiek

Obsessed zijn dient ook authentiek te zijn. Het moet in je dna zitten, geen aangeleerd iets zijn. De acteurs vallen snel door de mand. Vroeger waren mannen als Henry Ford en Ferdinand Porsche obsessed aan het werk. Op basis van een idee maakten ze van niets een heleboel, bouwden ze merken die vandaag de dag nog staan als een huis. Maar de nieuwe Henry’s en Ferdinands zijn tegenwoordig geen productiemannen of -vrouwen. Het zijn digitale tovenaars, die er ook niet uitzien als robuuste leiders met opgestroopte mouwen. Nee, het zijn wat ielig ogende mannen (helaas, dames). Dan heb ik het niet over Bill Gates van Microsoft, de man die het voor anderen mogelijk maakte om digitaal gestuurd te groeien. Nee, ik heb het over Jeff Bezos van Amazon, Mark Zuckerberg van Facebook, Tim Cook van Apple (opvolger van de illustere, eveneens bijna bezeten Steve Jobs). Verder Elon Musk, die wel auto’s bouwt maar vooral in bits & bytes denkt. En last but not least Larry Page van Google, die het werk van Bill Gates voortzet. Google ze maar en u ziet wat ik bedoel. Het zijn wel allemaal mannen die weten wat uren maken is. Die in hun beginjaren leefden van pizza’s, water en lucht. Achteraf woonden, geen luxe kenden. Zij runnen nu enorme ondernemingen, veelal met dito omzetten en winsten (behalve Musk met zijn Tesla-modellen, die verbrandt tot nu toe enkel bergen dollars en euro’s). Het zijn echter wel de mannen die de afgelopen jaren de wereld hebben veranderd. Anderen de kans hebben geboden om uw business aan te pakken. Mannen die met heel veel geld, visie – en door obsessed te zijn – nog veel meer veranderingen in gang zullen zetten. Die nieuwe partijen de kans gaan geven uw business op zijn kop te zetten.

Gezond

En die nieuwkomers delen dat obsessed zijn. Ga maar eens kijken in het wereldje van de startups. Terwijl u slaapt, zijn zij nog bezig. Wanneer u wakker wordt, zijn ze alweer een uurtje of twee, drie aan het werk. Of het gezond is, weet ik niet. Maar de succesvolle partijen krijgen later tijd genoeg om te genieten.

Deze column verscheen eerder in nummer 10 van Aftersales Magazine, dat vrijdag 20 oktober verscheen.

Europa stelt automotive agenda…Nieuwe katalysator behoeft…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties