fbpx
bekeken: 1037 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4,00)

Column Tjeerd Tjeerdsma: weer aircoweer

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 1 maart 2018, 15:50

Leestijd: 2 minuten

Een van de vaste winstbrengers is de aircocheck. Het is ons laaghangende fruit: misgrijpen kan bijna niet. In voetbaltermen zou je het hebben over ‘inkoppertjes’, zeker als je de kostprijs en de marge ziet. Nog steeds zijn er mensen die hun airco zo tegen eind oktober op ‘off’ zetten.

tjeerd-tjeerdsma2Ergens in het voorjaar wordt-ie dan weer geactiveerd. ‘Scheelt toch weer mooi in mijn  brandstofverbruik’. Dat goedkoop hier duurkoop kan zijn, in de vorm van vastgelopen of uitgedroogde componenten, maken we hier elk jaar wel mee. Daarom blijven we er tegenover klanten op hameren dat de airco ook in de winter belangrijk is, tegen ontwaseming. Zelf laat ik ‘m om die reden ook gewoon de hele tijd aan.

Standaard hangen wij voor systemen met R134a het serviceapparaat aan elk voertuig dat de werkplaats binnenkomt. Net zoals we dat doen met de accutester en de remvloeistofmeter. Meten = weten = verkopen. Binnen het half uur ligt er bij de receptie een rapport met de koudemiddelanalyse. Die weggelekte vijftig gram in het systeem kun je perfect aantoonbaar maken en verkopen. Met brochures op de balie, deels via ons concept Autocrew, leggen we de klant uit wat er moet gebeuren en hoe zoiets verloopt.

Al onze vier monteurs hebben bij de Automotive Academy de training F-gassen gevolgd. Apparatuur voor het nieuwe R1234yf laten we nog even voor wat het is. Allereerst omdat we hier nog nauwelijks voertuigen binnen krijgen met dat koudemiddel. Op enig moment kantelt dat beeld, dan is het wagenpark van onze klanten dusdanig verjongd dat de aanschaf van eigen equipment wél rendabel wordt. Dat zal zo vanaf de tweede helft van 2018 zoetjesaan gebeuren, kijkend naar wat ons CRM-pakket aangeeft. Maar voorlopig blijven we voor R1234yf nog gewoon naar een collega verderop gaan, die de apparatuur wél al heeft en ons tegen een opslag helpt. Voor ons is die route vooralsnog  goedkoper. Je hebt het toch al gauw over een investering van zo’n zes mille, daar moeten wel voldoende doorgangen tegenover staan.

Defecte compressors of pompen komen we niet heel vaak tegen. Uitgevallen condensors wél, zeker als ze een tijdje niet meer gedraaid hebben. Afhankelijk van hoe snel mensen zich dan melden, geeft ook de pomp wel of niet de geest. In zo’n geval regelen we trouwens meestal een gebruikte pomp. Steenslag is ook zo’n factor, zeker als de condensor op een wat kwetsbare plek zit en er veel snelwegkilometers worden gereden.

Voor de timing van onze jaarlijkse airco-actie houd ik de weerman of -vrouw goed in de gaten. Het is net als met de kleding: zodra de zon even een paar dagen schijnt, rent iedereen naar de winkel. Is het kil en koud, dan komt de loop er voorlopig niet in. Daarom zorgen we dat alles klaarligt en is ingeregeld. De folder op de deurmat, het artikeltje in de dorpskrant, de vermelding op Google, onze website. Kwestie van één keer per actie alles inrichten, voor alle mediakanalen die we willen benutten. Dat is hier mijn pakkie-an. Daarnaast levert Autocrew baliekaarten met onze tarieven, en een template voor Facebook. Ik hoop dat we een vroeg en warm voorjaar krijgen. Niet alleen voor de zaak trouwens …

Autobedrijf Tjeerdsma is Bovag Autobedrijf van het Jaar 2017-2018.

Deze column staat in editie 2 van Aftersales Magazine.

Tags: ,

Autoverkoop 2018 groeit 10,7…Audi winnaar occasiontest 2018…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties