Aansprakelijkheid bij autonoom rijden is complexe zaak

Thatcham Research wijst op de complexe en genuanceerde materie van wettelijke aansprakelijkheid, in reactie op het besluit van Mercedes-Benz om wettelijke aansprakelijkheid te accepteren wanneer zich als gevolg van een technologische fout een ongeluk voordoet met zijn geautomatiseerde L3 lane keeping system. De autofabrikant maakt daarbij namelijk een uitzondering voor gevallen waarbij de bestuurder in gebreke blijft.

Matthew Avery van Thatcham Research: “Het is te simpel om te zeggen dat de autofabrikant van autonoom rijdende voertuigen te allen tijde aansprakelijk zou moeten zijn. Het is duidelijk dat Mercedes aansprakelijkheid accepteert wanneer het autonome systeem ingeschakeld is. Minder duidelijk is het wanneer een bestuurder precies in gebreke blijft, bijvoorbeeld wanneer hij bij een waarschuwing verzuimt om de controle over de auto over te nemen.”

Absolute duidelijkheid

Thatcham refereert aan het feit dat het enige tijd duurt voordat een bestuurder weer scherp is wanneer het rijden voor langere perioden is overgenomen door het systeem. “Voor bestuurders moet het absoluut duidelijk zijn wat hun wettelijke verplichtingen zijn en hoe het systeem werkt wanneer zij achter het stuur plaatsnemen. Het vertrouwen in autonoom rijden zal afnemen wanneer er verwarring heerst en er over de wettelijke aansprakelijkheid slepende rechtszaken gevoerd gaan worden.”

Thatcham ziet een belangrijke rol voor zichzelf weggelegd om de gewenste duidelijkheid te scheppen en ervoor te zorgen dat consumenten durven vertrouwen op geautomatiseerde rijsystemen. Het meet hiervoor onder meer wat consumenten vinden van bepaalde autonome systemen, voor bijvoorbeeld lane keeping, “om mensen bewust te maken van het feit dat sommige systemen niet zo goed zijn als andere”, aldus Matthew Avery.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3512 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

  • 25 maart 2022 om 18:19
    Permalink

    Autonoom rijden klinkt wel iets uit een sci-fi film. Nooit verwacht dat deze technologie een realiteit werd. Hoe veilig is zo’n systeem? Ik vind het goed dat Mercedes-Benz de stap neemt om wettelijke aansprakelijkheid te accepteren. Dit is een bewijs dat het bedrijf om de veiligheid van zijn klanten geeft. Is dit systeem wel goed beschermd tegen hackers? Ik vraag mij af als startblokkering wel een hacker kan tegenhouden.

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.