Bosch: virtuele buienradar op dashboard

Letterlijk uit de cloud krijgen bestuurders dan op het dashboard van de virtuele buienradar de weersvoorspellingen te zien, als onderdeel van de route-informatie. Om dit mogelijk te maken, is Bosch een samenwerking aangegaan met Foreca. Nu al maakt deze Finse onderneming ‘op maat’ voor de mobiliteitssector lokale en regionale weersvoorspellingen. Ze worden via de CAN-bus gekoppeld met onder meer de data van het ESP, ABS, binnen- en buitentemperatuur van de auto en de ruitenwissers. Ook is via een intelligent navigatiesysteem te voorspellen welke gevolgen het weer en het type wegdek hebben voor het rijgedrag van de auto. Het is de bedoeling dat het systeem tevens beschikbaar komt als vehicle-to-vehicle-concept.

Stap dichter bij nul

“Connectiviteit biedt ons en onze klanten de mogelijkheid om het autorijden veiliger te maken”, zegt Bosch-topman Dirk Hoheisel. “Ongelukken en weer zijn vaak een twee-eenheid. Op deze manier zetten we als industrie weer een stap in de richting van zero accidents.” Daarnaast ziet Hoheisel de technologie als een stap naar Level 4 van autonoom rijden (de automatische piloot is in staat het voertuig in bijna elke mogelijk scenario te besturen, behalve in zeer slecht weer).

Connected

Bosch gaat ervan uit dat in 2020 alleen al in Europa ongeveer twintig miljoen personenauto’s volledig connected zullen zijn. Tegen die tijd zal zeker tachtigduizend kilometer snelweg uitgebreid in kaart zijn gebracht, nodig om de weerservice te vertalen naar het lokale rijgedrag van de auto. De weersvoorspellingen zullen bij de introductie zowel voor de OE als deels voor de aftermarket (dongel) beschikbaar zijn.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar