Met een demonstratievoertuig gaat TNO, in samenwerking met Goodyear, onderzoeken wat de toegevoegde waarde is van informatie over de gesteldheid van de band wanneer het ABS-systeem ingrijpt bij een remactie.

ABS is een elektronisch systeem dat voorkomt dat de wielen blokkeren bij een noodstop. Het is logisch te veronderstellen dat het daarbij uitmaakt wat de staat van de banden is. Om dat precies te weten te komen gaan TNO en Goodyear dit onderzoeken. TNO heeft hiervoor zelf een ABS-systeem gebouwd dat, in tegenstelling tot de systemen van autofabrikanten, volledig aan te passen en te kalibreren is.

Connected

“Er liggen geweldige kansen als je kijkt naar de informatie die de ‘connected’ band aan het voertuig kan overbrengen”, zegt Chris Queen, directeur innovatietechnologie bij Goodyear. “TNO deelt onze toewijding voor een betere toekomst en we zijn verheugd om dit onderzoek en het demovoertuig vooruit te helpen om te zien hoe we de prestaties kunnen blijven verbeteren.”

Partijen verwachten begin 2022 de eerste resultaten van hun tests te kunnen presenteren. Ellen Lastdrager namens TNO: “TNO richt zich op het verhogen van de veiligheid, efficiëntie en duurzaamheid van mobiliteit en logistiek. Het onderzoek van TNO en Goodyear gaat in essentie over die momenten dat iedere centimeter minder remweg het leven van verkeersdeelnemers kan redden.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
12 december 2025
Plan je moment!
12 december 2025
Ruim 100 euro verschil in kosten van laden
12 december 2025
Niet gedeeld, wel zelfrijdend
12 december 2025
Revisie krijgt eindelijk de aandacht die het verdient
11 december 2025
‘Voorkeur voor originele onderdelen daalt’
11 december 2025
Vijftig tinten aftersales
Meest bekeken berichten
Recente reacties