TNO en Goodyear onderzoeken connected band

Met een demonstratievoertuig gaat TNO, in samenwerking met Goodyear, onderzoeken wat de toegevoegde waarde is van informatie over de gesteldheid van de band wanneer het ABS-systeem ingrijpt bij een remactie.

ABS is een elektronisch systeem dat voorkomt dat de wielen blokkeren bij een noodstop. Het is logisch te veronderstellen dat het daarbij uitmaakt wat de staat van de banden is. Om dat precies te weten te komen gaan TNO en Goodyear dit onderzoeken. TNO heeft hiervoor zelf een ABS-systeem gebouwd dat, in tegenstelling tot de systemen van autofabrikanten, volledig aan te passen en te kalibreren is.

Connected

“Er liggen geweldige kansen als je kijkt naar de informatie die de ‘connected’ band aan het voertuig kan overbrengen”, zegt Chris Queen, directeur innovatietechnologie bij Goodyear. “TNO deelt onze toewijding voor een betere toekomst en we zijn verheugd om dit onderzoek en het demovoertuig vooruit te helpen om te zien hoe we de prestaties kunnen blijven verbeteren.”

Partijen verwachten begin 2022 de eerste resultaten van hun tests te kunnen presenteren. Ellen Lastdrager namens TNO: “TNO richt zich op het verhogen van de veiligheid, efficiëntie en duurzaamheid van mobiliteit en logistiek. Het onderzoek van TNO en Goodyear gaat in essentie over die momenten dat iedere centimeter minder remweg het leven van verkeersdeelnemers kan redden.”

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2587 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *