bekeken: 1086 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Dalende autoproductie raakt Bosch hard

DOMEIN: Connected Car

Geplaatst op: 30 januari 2020, 10:25

Leestijd: < 1 minuut

De winst van Bosch is van 5,3 miljard euro gedaald tot ongeveer 3 miljard euro, bij een gelijkblijvende omzet van 77,9 miljard euro. Met name de sterke daling van de wereldwijde automobielproductie heeft zijn sporen nagelaten bij Bosch. Ook een zwakker economisch klimaat droeg bij aan de dalende winst.

Dat laat Bosch weten in een toelichting bij de jaarcijfers over 2019.

Automotive

Bosch zet zwaar in op de mobiliteit van de toekomst, ondanks het feit dat het concern verwacht dat de wereldwijde automobielproductie in 2020 voor het derde opeenvolgende jaar zal krimpen, en wel met 2,6 procent (bijna 10 miljoen stuks minder in vergelijking met 2017). Bosch verwacht dat dit niveau de komende jaren constant zal blijven en ziet vóór 2025 geen stijging van de automobielproductie. Desondanks wil Bosch jaarlijks meer dan een miljard euro besteden aan elektrische, geautomatiseerde en geconnecteerde mobiliteit.

Uitdagingen

De weg naar de mobiliteit van de toekomst is er een met de nodige obstakels. Behalve economische tegenwind constateert Bosch dat emotionele debatten over auto’s een op feiten gebaseerde en gedifferentieerde kijk op het wegverkeer in de weg staat. Denk bijvoorbeeld aan de discussie over diesels, die in het verdomhoekje zitten, maar op korte termijn wel kunnen bijdragen aan een vermindering van de CO2-uitstoot.

Als andere uitdaging ziet Volkmar Denner, voorzitter van de raad van bestuur bij Robert Bosch, dat de industrie meer tijd nodig heeft om de transformatie naar duurzame mobiliteit te doen slagen: “Vooral op het gebied van werkgelegenheid kan een dergelijke fundamentele transformatie naar elektromobiliteit niet van vandaag op morgen slagen.”

Niet het einde van de auto

“De transformatie naar duurzame mobiliteit betekent niet het einde van mobiliteit – en al zeker niet het einde van de auto”, zegt Denner. Hij ziet in de toekomst een sterke positie voor Bosch als belangrijke leverancier aan de autofabrikanten. “De auto zal in de nabije toekomst het belangrijkste transportmiddel blijven – met het beste potentieel om een nóg veiliger, comfortabeler en milieuvriendelijker transport te worden.”

Tags: , , , ,

Column Adrie Valentijn: Te…Carprof partner van Fonds…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties