bekeken: 1231 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Data, wat moeten we ermee?

DOMEIN: Connected Car

Geplaatst op: 13 december 2018, 11:10

Leestijd: 1 minuut

Autobedrijven, in het bijzonder dealerbedrijven, zitten vaak op een berg data van hun klanten. Maar ze weten nauwelijks hoe daarmee om te gaan. Dat bleek uit de forumdiscussie met drie dealers tijdens het 7e Nationaal Aftersalescongres, 12 december in Bunnik. 

Aan de dealertafel zaten Eric Berkhof van de Van Mossel Automotive Groep, Thijs Bochane van de Bochane Groep en Theo Mulder, van Volvo-dealer Bangarage uit Amsterdam. Panelleider Clem Dickmann schetste de positie van de dealers als ideaal: “Jullie krijgen als dealer van de importeur zomaar data aangereikt. Hij kan communiceren met de klant en de universeel ziet dat met lede ogen aan.”

Toch plaatste Eric Berkhof een kanttekening: “Ik denk dat een groot aantal merken al heel veel data heeft. Of die data allemaal zo bruikbaar is, betwijfel ik wel enigszins.” De reactie van Theo Mulder was vergelijkbaar: “We sterven van de data, alleen doen we er niet zo veel mee. Of het nu gaat om de connected car of om technische data, er komen heel veel gegevens vrij. Ik denk dat de grote uitdaging voor de komende vijf, zes jaar zal zijn om voldoende mensen op te leiden die daarmee om kunnen gaan.”

Klant

Thijs Bochane ziet vooral voor de toekomst grote mogelijkheden voor het omgaan met data. “Ik denk dat we nog maar beperkt in staat zijn om data bruikbaar te maken om business mee te kunnen doen, om de klant mee te kunnen ontzorgen. Dat is waar het om gaat. Dat wordt wel voorbereid. Als het eenmaal zover is, dan gaat het ook heel hard. En dan hebben wij als dealers natuurlijk wel een kleine voorsprong.”

Het is dan wel de vraag of alle medewerkers mee kunnen in die ontwikkeling en de komst van elektrisch rijden. Nu al zeggen volgens Bochane oudere monteurs in de kantine ‘ik stap eruit, het wordt me te complex’.

Tags: , , , , ,

Vier scenario's voor…Automechanika-kalender…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties