bekeken: 1718 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Diesels in verdomhoekje

DOMEIN: Leasing

Geplaatst op: 13 december 2017, 12:23

Leestijd: 1 minuut

De combinatie van emissiefraude en onzekerheid over het overheidsbeleid de komende jaren zorgt voor een drukkend effect op de restwaarden van diesels. Maar dat is niet de enige reden, zo blijkt uit een rondgang van Aftersales Magazine.

Een belangrijke factor in de dalende restwaarden van diesels komt voor rekening van de looptijdverlenging. Dat is althans de ervaring van Henk Griffioen, directeur van That’s Lease. “Kijk naar het enorme volume aan ‘14 procent bijtellers’ die in de jaren 2014 en met name 2015 zijn ingezet. Berijders willen zolang mogelijk van die lage bijtelling genieten en verzoeken hun leasemaatschappij om door te mogen rijden, ook als de magische grens van 180.000 kilometer bereikt is. We zien dus veel ‘leeggereden’ middenklassers met kilometerstanden richting 300.000 kilometer. Dat heeft invloed!”

Weinig vraag

“De restwaardes van diesels staan al enige tijd onder druk. En dat zal naar verwachting verder toenemen”, verwacht Tom Corduwener (XRAY Automotive). “Op de lokale markt is er weinig vraag en export neemt zeker in de wintermaanden verder af.”

De bevindingen van Corduwener sluiten aan op onderzoeken elders. PwC onderzocht de situatie in Duitsland en signaleert een groeiende afkeer van de diesels onder grote wagenparken. Het alternatief is daarbij benzine of hybride. “Volledig elektrische voertuigen hebben, mits er geen lastige leaseconstructies van de accu’s bij zitten, redelijk constant blijvende restwaardes. Het aanbod is op dit moment nog gering. Tesla blijft gezien de fiscale voordelen nog steeds interessant. Dat vertaalt zich in relatief hoge restwaarde.”

Het toekomstperspectief voor restwaarden van de volledig elektrische auto is positief in zijn ogen.

Hybrides

Voor plug-in hybrides is in de ogen van Corduwener praktisch geen markt meer in Nederland: “Voor de particuliere markt zijn er amper voordelen. De wat oudere hybrides leveren zakelijk ook geen voordeel meer. Export van hybrides is de beste optie. Restwaardetechnisch brengen de hybrides wel meer op dan vergelijkbare dieselmodellen.”

Tags: , , , , , ,

Column Barend Luiting: Donkere…Hampsink Automaterialen in…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties