bekeken: 3257 x
Waardeer dit artikel:
236 votes, average: 2,88 out of 5236 votes, average: 2,88 out of 5236 votes, average: 2,88 out of 5236 votes, average: 2,88 out of 5236 votes, average: 2,88 out of 5
(2,88)
(Inloggen is vereist)

Digitale trends die de branche moet weten

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 22 januari 2016, 09:14

Leestijd: 1 minuut

De digitalisering maakt klanten slim en veeleisend. Dat is een nieuwe realiteit die ook volop kansen biedt voor de autobranche. De romantiek van een auto kopen en de geur van een showroom verdwijnt niet, maar het veranderende koopgedrag vraagt wel om een goede verbinding tussen de klassieke (bricks) en digitale showroom (clicks).

De autobranche bevindt zich op dit moment in een digitale transformatie. Consumenten brengen bijvoorbeeld nog maar twee bezoeken aan een autodealer tijdens het aankoopproces van een nieuwe of gebruikte auto. Zo blijkt uit onderzoek van Google, McKinsey, ABN AMRO en Markplaats Zakelijk.

Steeds meer potentiele kopers wenden zich tot internet en hun smartphone om modellen te onderzoeken, de beste deals te vinden of ‘real time’ advies in te winnen. Hoe staat het met de digitale showroom van dealers en hoe haal je voordeel uit deze trends? Marktplaats Zakelijk, naar eigen zeggen de grootste digitale autoshowroom in ons land, signaleert een paar belangrijke trends én geeft tips.

Advies inwinnen bij derden (vrienden, forums, vlogs, reviews) is vaak de eerste stap in het oriëntatie proces naar een nieuwe auto. Verbindt autoaanbod aan reviews zodat potentiele klanten zich kunnen laten informeren, zo adviseert Marktplaats.

Reality check

Als consumenten eenmaal hebben besloten welke modellen interessant zijn, volgt vaak een ‘reality check’. Hoe zit het met de zitruimte, airbags of bagageruimte, zijn vragen die dan volgen. Hier speelt bijvoorbeeld ook het digitaal samenstellen van de auto een rol. Volgens Marktplaats is het dan ook essentieel om te zorgen dat een website responsive is en beschikbaar voor alle devices. Let wel: op dit moment wordt verreweg de meeste content namelijk mobiel bekeken.

Snel reageren

Als consumenten weten welke auto ze willen kopen, volgt meteen de vraag: ‘kan ik dit betalen’. De mobiele revolutie eist onmiddellijkheid en transparantie. Het gaat niet alleen om algemene informatie, maar vooral ook om de snelheid van reageren op een aanbod. Dealers die snel reageren, maken grote kans op een succesvolle verkoop.

Tags: , , , , , , , ,

Acoat Selected viert 40-jarig…25 Jaar Group Auto Nederland
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties