fbpx
bekeken: 2091 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2,71)

Dongelconcepten: wees er bijtijds bij

DOMEIN: Connected Car

Geplaatst op: 9 november 2016, 13:06

Leestijd: < 1 minuut

Volgens adviesbureau Roland Berger moeten autofabrikanten, vooruitlopend op de af fabriek gemonteerde telematicasystemen, zo snel mogelijk een dongelconcept omarmen. Dan kunnen ze snel inspelen op de wensen van de online consument; daarvoor is een connected auto noodzakelijk.

Het Europese wagenpark zal de komende jaren nog groeien: van 315 miljoen personenauto’s nu, naar 344 miljoen stuks in 2025. Daarvan zal ‘slechts’ veertig procent af-fabriek beschikken over een telematicasysteem en volledig connected zijn. Dertig procent zal helemaal niet verbonden zijn met een netwerk, terwijl de overige dertig procent beschikt over een retrofit systeem. Dat kan dan een ingebouwde black box zijn (zoals leasemaatschappijen en fleetowners nu al gebruiken), maar het zal vooral gaan een dongelconcept.

Maar de dongel zal zeker niet uitsluitend door het onafhankelijke kanaal worden ingezet om klanten te binden aan de werkplaats of concept (strategie van Bosch Car Service) of in bredere zin het universele autobedrijf  (de aanpak van Sator-Fource). Ook het merkkanaal zou een dongelconcept moeten omarmen, blijkt uit een recent verschenen rapport van het Duitse adviesbureau Roland Berger.

Het gaat er om nu al te profiteren van de wensen van de online actieve (werkplaats)klant en alvast ervaring op te doen voor de connected auto’s die straks af-fabriek connected zijn. En dan niet zo zeer technisch, maar om te zien hoe en welke services het beste en makkelijkste worden geaccepteerd door de consument. En heel belangrijk, om te ervaren in welke mate die consument bereid is die data te delen met het netwerk van het automerk. De keuze die de klant gaat maken, zal de inzet van een marketingstrijd worden: niet alleen tussen het merkgebonden en onafhankelijke kanaal, maar zeker ook tussen partijen binnen het onafhankelijke kanaal. Inclusief die met nieuwe toetreders ‘vermomd’ als serviceplatforms.

Nog veel meer hierover kunt u lezen in aankomende nummer van Aftersales Magazine dat 18 november verschijnt.

Ook op het vijfde Nationaal Aftersalescongres komt dit onderwerp uitgebreid aan de orde. Je kunt je hier aanmelden.

Tags: , , , ,

Nieuwe topman Car-O-LinerTrump steekt spaak in TTIP…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties