bekeken: 728 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Duurzaam als verplichting

DOMEIN: Werkplaats

Geplaatst op: 30 januari 2019, 10:16

Leestijd: 5 minuten

Hoewel het bedrijf geen officieel duurzaamheidslabel heeft, werd Autobedrijf Peco in 2015 door de gemeente uitgeroepen tot eerste duurzame bedrijf in Zeist. Eigenaar Peter Cortel ziet duurzaamheid ook helemaal niet als een modeverschijnsel. “Ik zie het als een verplichting.”

Het is januari en veel autobedrijven hebben het druk. Het was tenminste behoorlijk lastig om een afspraak in te plannen voor deze rubriek. Typisch voor januari? Peter Cortel: “Eerder het tegenovergestelde. Na de feestdagen is het juist meestal wat rustiger. Wat ik bij ons wel zie, is dat veel mensen onderhoud in de crisisjaren hebben uitgesteld. Wij zijn nog steeds bezig die achterstand in te halen.”

Personeel

Heeft de januaridrukte misschien ook te maken met het tekort aan technisch geschoold personeel, waar je veel mensen in de branche over hoort? “Dat speelt bij ons niet, hoewel ik er wel een receptionist bij zou kunnen gebruiken. Ook die zijn moeilijk te vinden. Ik leg de lat ook erg hoog. Het moet wel iemand zijn die een beetje kijk heeft op hoe het er in de werkplaats aan toe gaat. En waarom zou ik niet veeleisend zijn? Ik heb dit bedrijf al dertig jaar en dat het al zo lang bestaat, is niet voor niks, denk ik. We staan goed bekend in de omgeving van Zeist en dat wil ik graag zo houden. We doen ook veel werk voor andere garages, als die ergens niet meer uitkomen. Mijn jongens zijn ook allemaal hoog opgeleid. Dat moet ook. Ik heb ook altijd wel een leerling in het bedrijf lopen. Omdat wij officieel leerbedrijf zijn, vind ik ook dat ik een verantwoordelijkheid heb naar de branche toe. Ik heb ook wel gesprekken gevoerd met ouders van leerlingen, waarvan ik zag dat ze het niet in zich hadden. Dat zijn moeilijke gesprekken, maar ik vind dat ik die wel moet voeren.”

Duurzaam

De slogan waarmee Peco Zeist zich presenteert, luidt: ‘Voor duurzaam onderhoud’. Peter Cortel legt uit dat voor hem duurzaamheid meer is dan een modeverschijnsel. “Ik heb zelf ook kinderen en kleinkinderen. Ik besef heel goed dat autorijden op zich vervuilend is. Juist daarom wil ik binnen mijn bedrijf al het mogelijke doen om de belasting voor het milieu zoveel mogelijk te beperken. We hebben zonnepanelen op het dak, we hebben de afvalstromen goed geregeld, ik heb energiezuinige verlichting aangelegd, de compressor gaat uit als het licht uit gaat en bij een aircocheck geef ik een herbruikbare koffiebeker mee, gemaakt van gerecycled materiaal. Net als leerbedrijf heb je als ondernemer een verantwoordelijkheid om op zo duurzaam mogelijke wijze onze diensten te leveren. En meer kunnen we niet doen.”

Een en ander viel ook gemeenteambtenaren op, wat tot gevolg had dat Peco Zeist werd uitgeroepen tot eerste duurzame bedrijf van Zeist. “Dat had weer tot gevolg dat ik er in korte tijd behoorlijk wat nieuwe klanten bij kreeg. Die bleken allemaal bij de Triodos-bank te zitten en die heeft toevallig een kantoor in Zeist. Dat was van mij geen vooropgezet plan, ik wilde gewoon zo duurzaam mogelijk ondernemen. Binnen de gemeente is er nu een duurzaamheidswerkgroep. Daar hou ik wel eens een praatje voor. Ik vind ook dat meer ondernemers in de autobranche daarmee  bezig zouden moeten zijn. En het levert dus ook nog klanten op.”

Erkend Duurzaam

Dat er vervolgens ook nog iemand van Bovag langskwam om een audit te doen voor het label Erkend Duurzaam ging er bij Peter Cortel niet in. “Daarmee schieten ze hun doel voorbij. Ik snap wel dat Bovag tijd en geld in zo’n audit moet steken, maar daar betaal ik toch elk jaar contributie voor? En die erkenning heb ik al van de gemeente. Het gaat er toch om dat je als bedrijf met duurzaamheid bezig bent?” Duurzaamheid heeft ook betrekking op het personeelsbeleid. Dat realiseert Peter Cortel zich ook steeds meer. “Wat dat betreft ben ik ook maar gewoon een simpele monteur die voor zichzelf begonnen is. Gaandeweg kom ik er wel achter dat duurzaam meer betekent dan een paar zonnepanelen op het dak leg – gen, maar dan loop ik wel eens tegen een muur op. Ik zeg dat ook tegen de monteurs die ik aanneem: ‘In principe gaan we een samenwerking aan totdat jij met pensioen gaat.’ Ik investeer in trainingen en opleidingen, om te zorgen dat ze bij blijven, hun werk kunnen doen en het naar hun zin hebben, maar als ik dan voorstel dat we met zijn allen twee keer in de week gaan sporten, waarvan ik één keer betaal, dan is daar geen belangstelling voor. Dus hoe ver moet ik daarin gaan?”

Klantenkring

Zeist heeft een wat oudere bevolking. Daar – van wordt wel gezegd dat die geneigd is wat langer bij de dealer te blijven. “Als ze mij niet kennen wel, haha! Onze klanten zijn mensen die de ene keer een Renault rijden, dan weer een Opel, dan weer een Volkswagen, maar ze blijven klant bij Peco. In Zeist werkt het wel zo, als je een klant hebt en je bent goed voor die klant, dan heb je hem voor het leven. Er zijn ook mensen die een nieuwe auto kopen en na drie jaar blij zijn dat ze weer terug kunnen komen bij ons. Ik wil ook liever niet dat ze in de garantietermijn bij mij komen. Waarom zou ik dat ene beurtje van de dealer afnemen, terwijl die klant voor een eventuele coulanceregeling weer op die dealer is aangewezen? Bovendien, ik ken al die werkplaatschefs van de dealerbedrijven in de buurt. En zij kennen mij, want ze hebben wel eens wat, meestal met een vreemd merk. Ik doe bijvoorbeeld vrij veel aircoservice. Dat is vrij specifiek werk. Monteurs bij merkdealers weten mij daarvoor wel te vinden. Aan de andere kant heb ik ook wel eens wat, merkspecifiek.”

Onderdelen

Voor onderdelen wendt Peter Cortel zich voornamelijk tot zijn grossier, AMC in Zeist. Daarnaast monteert hij, hoe duurzaam, geregeld gebruikte onderdelen. “Er zit een sloperij in Driebergen die vrij goed gesorteerd is. We doen vrij veel Volkswagens. In Den Dolder zit een Volkswagen-sloperij. Die is vrij klein, maar in het noorden van het land zit een hele grote. Daar bestel ik ook regelmatig onderdelen. Dat gaat allemaal via internet en de post. Dat werkt goed, maar ik koop niet bij iedereen. Het heeft te maken met de relatie, vertrouwen. Daarbij, ik heb geen uren de tijd om op internet naar een uitlaat te gaan zoeken.”

Onderdelen bestellen bij de dealer, daar is Peter Cortel terughoudend in. “Ik vraag me echt af of dat de goede weg is. Dealerbedrijven doen al alles. Ze verkopen auto’s, ze onderhouden auto’s van hun eigen merk. Dan zouden ze ook nog onderdelen moeten leveren? Ik zie wel dat dealers op die omzet uit zijn, maar ik vind, als universeel garagebedrijf, dat ik mijn onderdelen uit het universele kanaal moet halen. Anders kan ik net zo goed tegen mijn klanten zeggen: ‘Ga maar naar de dealer toe.’”

Garageformule

Zo goed als dat Peco Zeist geen officieel duurzaamheidslabel heeft, geen merkonderdelen bij de dealer bestelt, zo is ook een garageformule niet aan Peter Cortel besteed. “Ik heb ze bijna allemaal wel op bezoek gehad, hoor: Brezan met het Kentekenloket en Bosch met Autocrew bijvoorbeeld. Maar voordat ik een beslissing had genomen, sloot Autocrew een andere vestiging in Zeist aan. Dan moet ik mijn eigen naam opgeven voor een formule waar er al een van is in mijn omgeving? Wat is dan mijn onderscheidend vermogen? Daarvoor ben ik niet dertig jaar geleden mijn eigen zaak begonnen. Dan was ik wel voor een baas gaan werken. En het Kentekenloket stelde als voorwaarde dat ik voor een bepaald bedrag aan onderdelen bij Brezan zou afnemen. Ik heb een goede relatie met mijn grossier, dus daar kon ik niet mee akkoord gaan.”

Overschrijven

“Bovendien vind ik het overschrijven van een auto een administratieve aangelegenheid, iets  voor de overheid. Met het sluiten van al die postkantoren snap ik wel dat er een oplossing voor moest komen, maar als er omzet aan gekoppeld wordt, krijg ik daar een beetje een rare smaak van in mijn mond. Ik vind het goed dat het overschrijven bij de autobedrijven wordt ondergebracht, beter dan bij de sigarenboer, maar niet op die manier.”

Deze reportage in de rubriek Werkplaatspraktijk is ook te lezen in nummer 1 van Aftersales Magazine, dat vrijdag 25 januari is verschenen.

Tags: , ,

Schadehersteller niet…Bovag onderzoekt impact ADAS…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties