De coverstory van de allereerste Aftersales Magazine was gewijd aan Wilco van Essen, onder de noemer ‘Inspirerend universeel’. Tien jaar later zitten we opnieuw bij hem aan tafel. Hoe is het de Gelderse ondernemer sindsdien vergaan? En waar staan hij en de branche in 2030?

Boven het artikel prijkte prominent als kop ‘De grootste van Gelderland willen zijn’. Met die gezonde ambitie doelde Van Essen op het bandenspecialisme dat drie opeenvolgende generaties hadden ontwikkeld, sinds de start van de onderneming in 1947. De nu 43-jarige directeur/eigenaar nam begin 2007 het roer over van zijn vader. “Mij stond destijds een groei voor ogen naar zo’n tien vestigingen in de provincie. Het was een mooie visie, die ik echter volledig achter me heb gelaten. Als je op een dusdanig grote schaal gaat draaien, moet je voor de volle honderd procent manager zijn. Dat past helemaal niet bij mij, realiseerde ik me later. Van nature ben ik een man van de praktijk. Ik verkeer graag tussen de mensen op de werkvloer. Draai je met tien locaties, dan kan zoiets niet.”

Kerstpakketjes

Van Essen houdt het daarom vooralsnog bij vier bedrijven, te weten in Emst (hoofdkantoor), Apeldoorn, Zwolle en Eerbeek. “Het werkaanbod is toereikend om alle vestigingen goed renderend te houden. Daarnaast vormen we bij een omvang als deze nog steeds een familiebedrijf, en dat moet vooral zo blijven. Niemand van onze 54 medewerkers mag zich bij ons een nummer voelen. Ik ken ze nog steeds allemaal bij naam, merkte ik bijvoorbeeld toen ik eind vorig jaar hielp om de kerstpakketjes klaar te maken.” À propos familiebedrijf: zijn vader frequenteert, ook als inmiddels gevorderde senior (72), nog bijna dagelijks de hoofdvestiging in Emst. “Voor ruggenspraak met mij en om wat langer met klanten te praten, ook over dingen die niet direct over de auto gaan. Zelf zie ik het belang van zo’n babbel wel, want we willen een laagdrempelig bedrijf zijn en blijven. Maar ik heb doorlopend apps of telefoontjes die om een andere prioriteit vragen.”

Doordat hij regelmatig de werkplaats binnenloopt en het slotwoord heeft bij de afwikkeling van eventuele probleemgevallen, blijft Wilco van Essen op de hoogte van nieuwe technische ontwikkelingen. “Daarnaast lees ik jullie vakblad en spar ik van tijd tot tijd met collega-eigenaren van andere bedrijven, net als tijdens de bijeenkomsten van Premio.”

‘Team Apeldoorn’, waar het garageconcept Premio wordt gevoerd.

Dat franchiseconcept voor banden- en autoservice voert hij in de vestigingen Apeldoorn en Zwolle. In Eerbeek en Emst is het bedrijf GDRP-lid (Goodyear-Dunlop Retail Partner). Want als er één ding afgelopen decennium overeind is gebleven, is het Van Essens voorliefde voor alles wat te maken heeft met het ronde rubber. Het cliché dat ‘een band zwart en rond’ is en verder niet bijster boeiend, wil er bij hem niet in. “Als je ziet wat er in tien jaar tijd is veranderd – enorm. Het bandenlabel, met zijn focus op veiligheid, geluid en brandstofverbruik. De verplichte invoering van TPMS. De opmars van all-season, elke fabrikant levert het. En over enige tijd is er real-time communicatie met het voertuig over luchtdruk, temperatuur en slijtage, via een chip in de band. Machtig mooi.”

Roetfilters

Oog is er uiteraard ook voor onderhoud en reparatie van alle merken en modellen. Veel van de aanschaf betreft huismerken van Explora of Stokvis. Eind januari was een accountmanager van Bardahl op bezoek, voor nadere uitleg over de aan te schaffen reinigingsmachine voor verstopte roetfilters. “Tien jaar geleden was de toepassing van zo’n DPF nog relatief beperkt. Bovendien gingen eigenaren naar de merkdealer. Door de enorme verkoop van spaardiesels is echter het volume van dichtgeslibde partikelfilters enorm toegenomen. Inmiddels heeft zo’n diesel een tweede of misschien wel derde eigenaar. Voor die doelgroep vormen ook wij, als onafhankelijk autobedrijf, een onderhoudsadres.”

Niet alleen kan Van Essen nu sneller reageren op een storingsmelding, ook kan de monteur tijdens de automatisch verlopende reinigingsbeurt iets anders gaan doen. Prettig is daarnaast dat de klant het effect van een spoeling direct bij het wegrijden merkt. “De motor loopt regelmatiger, rustiger, houdt niet meer in. Fijn voor hem, fijn voor ons. En het maakt de acceptatie van de factuur makkelijker.”

Ook de recente aanschaf van een aircomachine voor het nieuwe koudemiddel R1234yf begon met input vanaf de werkvloer, om via de werkplaatschef uiteindelijk de directiekamer te bereiken. “Tot voor kort huurden we een externe partij in om zo’n klus te komen doen. Maar kijkend naar de markt is dit nou typisch zo’n apparaat dat je zelf in huis moet hebben.”

Serviceapparatuur voor ADAS ontbreekt vooralsnog. De actuele status bij Van Essen: inlezen/oriënteren en voorlopig, in verband met de investering, kalibratieklussen in huis laten uitvoeren door een specialist. Wel is begin januari een Premio-bijeenkomst bezocht waar de diverse facetten van ADAS op een rijtje werden gezet.

All-season

Terugkijkend naar de branche anno 2010 constateert Van Essen het gegroeide verschil tussen de meer op hoogwaardige autotechniek gerichte monteurs “die verder willen in hun vak” en degenen die zich beperken tot alles wat met onderstel en ander mechanisch werk te maken heeft. Wat hem verder opvalt: het enorme trainingsaanbod, met name bij de grotere onderdelenleveranciers. Nog zo’n niet-ingecalculeerde ontwikkeling is dat de sterke groei van all-season niet het einde is gebleken van de winterband. “Wie erop overstapt, was anders op zomerbanden doorgereden. All-season snoept wel ietsje marktaandeel af van de winterband, maar dat zijn vaak de wat oudere mensen, die bijna niet meer met de auto in het buitenland komen. Ik heb wel eens klanten gehad die alleen vanwege de rit naar de kerstmarkt in Duitsland winterbanden kochten. Wel worden er, door de wat snellere slijtage van all-season, meer exemplaren van verkocht. Al bij 4 millimeter profieldiepte zijn ze niet meer geschikt als winterband. Eigenaren gaan daardoor sneller over tot vervanging van de voorbanden dan als ze op zomerbanden waren doorgereden. Dat biedt omzetkansen die ik tien jaar geleden nog niet zag. Blijft staan als nadeel dat ik zo’n klant niet twee keer per jaar over de vloer krijg.”

Monteurs

Medio 2017 verruilde Van Essen de locatie Vaassen voor een plek op bedrijventerrein Apeldoorn-Noord. Aan werkorders geen gebrek, mede dankzij de nieuwe nabije woonwijk Zuidbroek, met financieel bovenmodaal gesitueerde bewoners, van wie een flink aantal op zoek was naar een autobedrijf. De stedelijke omgeving vormde voor Premio aanleiding om het concept behalve in Zwolle ook onder te brengen bij Van Essens nieuwe plek. De bijbehorende sturing van zakelijke rijders bracht Van Essen veel extra bandenwerk, zonder dat die groei omzet wegsnoepte van de hoofdvestiging in Emst. “Dat effect was er toentertijd met Vaassen en Emst wél. De plaatsen zaten te dicht bij elkaar en waren onderlinge concurrenten.”

Waarna we tot slot komen te spreken over de steeds lastiger zoektocht naar capabele monteurs. “De tijd van een advertentie plaatsen en uit de tien reacties de beste kiezen is al lang voorbij. Optimaal gebruikmaken van de netwerken binnen je team, dat werkt beter.” Verloop valt te tackelen door het je mensen naar de zin te maken, méér te bieden dan een salaris. Verzorg een bedrijfsuitje. Maar ook: informeer naar de omstandigheden thuis, niet gespeeld, maar oprecht. Wie ’s avonds of op zaterdag wil sleutelen aan de eigen auto of die van een ander kan dat bij Van Essen. “Als iemand vertrekt omdat hij denkt zich te kunnen verbeteren, kun je dat nooit voor de volle honderd procent voorkomen. Maar ik doe er alles aan. Tegelijk ben ik alert op overnames en sluitingen in de regio. Een appje met ‘Wil je komen praten? Je bent welkom’ is tegenwoordig snel verstuurd.”

Vierde generatie?

Heel voorzichtig kijkt Wilco van Essen vooruit naar de middellange termijn. Van zijn drie kinderen heeft de oudste zoon (14 jaar) interesse in de branche en een hbo-studie Automotive. “Als hij over tien jaar is uitgestudeerd en met mij de toekomst in zou willen, ben ik pas 53. Schaalvergroting zit er dan misschien alsnog in. Sowieso zou ik er blij mee zijn als dit bedrijf wordt voortgezet door een nieuwe generatie. Het geeft mij de mogelijkheid om er ook op latere leeftijd bij betrokken te blijven, net als mijn vader nu doet. Ik werk tegen de zestig uur per week, inclusief de uurtjes ’s avonds thuis. Toch is het bijna altijd gelukt aanwezig te zijn bij activiteiten van de kinderen. ‘Papa was steeds bezig met zijn autobedrijf’ wil ik later niet terug horen. Mocht er uiteindelijk toch geen interesse zijn, dan is verkoop de enige optie. Want om nou tot je 75e of verder door te gaan?”

Leden en voorzitters

Wilco van Essen is aangesloten bij Bovag Onafhankelijke Autobedrijven. Deze afdeling van de brancheorganisatie zag in tien jaar tijd haar ledenaantal vrijwel stabiel blijven: 3361 in 2010 en 3253 eind 2019. Het voorzitterschap van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven wisselde twee keer in het afgelopen decennium. Op het moment dat Aftersales Magazine van start ging, was bij ‘de onafhankelijken’ Bertho Eckhardt de voorman. Hij werd in oktober 2012 opgevolgd door Theo Fledderus, die op zijn beurt per november 2016 plaatsmaakte voor de (op 16 januari jl. herbenoemde) Gerard ten Buuren.
Bij Bovag Auto Dealers werd Eric Tak in maart 2010 de bestuurlijk aanvoerder. Geert Vermeer trad destijds af. In maart 2016 droeg Tak de voorzittershamer over aan Bert de Kroon, die nog steeds de scepter over de merkdealers zwaait. De achterban van Bovag Auto Dealers erodeerde nogal in tien jaar tijd, geheel in lijn met de schaalvergroting en vele overnames: 2587 leden in 2010, 1978 eind 2019.

Deel dit artikel op

Eén reactie

  1. Top Bedrijf en staan altijd direct voor je klaar
    Als klein kind kwam ik er al met mijn vader zeker 45 jaar terug
    Waar service en klantvriendelijkheid nog gewoon is !!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Empress on GreenMobility gaat op in MyWheels: “greenmobility was super je kon de deelauto s overal zetten bij my wheels is dit niet het geval…en bij my…mrt 27, 07:33
  • Theo Martens on Kortsluiting in de EV-transitie: “Geachte heer Veldhuisen, Volgens mij heeft de EU vorige week een lijstje gepubliceerd waaruit bleek dat EV de op één…mrt 21, 14:20
  • Daan Jongejan on Gomes opent occasionvestiging: “Mooie vestiging en heel veel succes met de verkoop van deze occasions.mrt 14, 17:40
  • Remar on Tesla-fabriek Berlijn stilgelegd na brand: “Electrische auto’s (naaimachine onder de auto’s) niets voor mij als echte auto fanaat, om over de modellen maar niet te…mrt 5, 12:38
  • Ronald Verschure on Buiten Kantooruren: Kunstig priegelen: “Hey Gert ik zie dat je ook van brandweer voertuig hebt naar gemaakt zou je voor me zo 1 willen…mrt 1, 23:06