Opel en zijn Britse zustermerk Vauxhall hebben in het eerste kwartaal bijna 185 miljoen euro verlies geleden. Dat is fors meer dan de 5,5 miljoen dollar in dezelfde periode in 2016. Het moederconcern legt de schuld vooral op het bordje van de Brexit en daaropvolgende koersval van het Britse pond.
Ook heeft de fabrikant volgens Opel-ceo Karl Thomas Neumann hoge bedragen geïnvesteerd in de ontwikkeling en introductie van nieuwe modellen. “Ons gamma is duidelijk jonger dan dat van onze concurrenten. Dat is een grote kans voor ons om ook nieuwe klanten te winnen.” Volgens Neumann is er bij Opel/Vauxhall daarom vertrouwen in de ontwikkelingen voor de rest van het jaar.
De verkoopcijfers lijken die kant op te wijzen. Hoewel er onder de streep een stevig verlies staat, wist de Duits-Britse combinatie zo’n drie procent meer auto’s uit te leveren (in totaal 310 duizend) dan de eerste drie maanden van 2016. Opel/Vauxhall wordt later dit jaar door GM verkocht aan PSA.