bekeken: 4639 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Gaat Duitse auto-industrie ten onder?

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 9 augustus 2019, 15:10

Leestijd: 2 minuten

Slechte financiële resultaten, dreigende ontslaggolven, sneller schakelende concurrenten in andere landen, nieuwe (elektrische) mobiliteitsaanbieders, wegblijvende Chinese kopers, milieuzones, toenemende verstedelijking – de toekomst van de Duitse auto-industrie ziet er slecht uit, schrijft het Duitse tijdschrift Wirtschaftswoche in een analyse.

De kop boven het doorwrochte artikel liegt er niet om: ‘Autokalypse now’, een variant op de roemruchte Vietnamfilm Apocalypse Now, eind jaren zeventig. De omzet- en winstresultaten tot nu toe dit jaar stemmen immers somber. BMW en Daimler rapporteerden geen winstpieken maar winstwaarschuwingen. De toeleveranciers Continental, Schaeffler en Bosch is in korte tijd het lachen vergaan, terwijl collega/landgenoot Eisenmann eind juli uitstel van betaling aanvroeg. Het is de eerste krimp voor de industrie bij onze oosterburen sinds 2009.

Valutaoorlog

Punt van aandacht is de invloed van buitenaf: Brexit, de tweets van Donald Trump over hogere importkosten, de dreigende valutaoorlog. En dan zijn er nog de aanhoudende miljardenbetalingen wegens gemanipuleerde uitstootwaarden en kartelvorming (trucksector). Bovendien lijkt bij de jongere generatie Duitsers, steeds vaker stadsbewoner, de liefde voor bolides van eigen bodem voorbij.

Timing

De timing van al deze ontwikkelingen is volgens Wirtschaftswoche ronduit slecht. Want de fabrikanten zijn (te) lang het spoor van fossiele-brandstofmotoren blijven volgen. Wat een eeuw lang voldeed om aan kop te blijven is nu bezig in rap tempo achterhaald te worden. Elektrische mobiliteit rukt onweerstaanbaar op en kost tijd en miljarden aan investeringen. Intussen innoveren voorheen buitenstaanders als Google, Uber en Tesla vrolijk verder. Zelfs de topmannen van de autobouwers zijn er niet gerust op. “Vanuit het huidige perspectief is de kans wellicht fifty-fifty dat de Duite auto-industrie over tien jaar nog behoort tot de wereldtop.” Aldus VW-chef Herbert Diess.

Offensief

Maar volledig kansloos is de situatie nu ook weer niet, schrijft het blad. BMW en Volkswagen kondigen een offensief aan nieuwe elektrische modellen aan. De ontwikkeling van brandstofmotoren wordt bij Volkswagen vanaf 2026 uitgefaseerd. Bij het aannemen van nieuwe ingenieurs gaat het voortaan om elektro-expertise, niet om mensen die de klassieke werktuigbouw als intellectuele bagage hebben. “Het is goed mogelijk dat, terugkijkend, juist het dieselschandaal een zegen was. De trucjes hebben VW tot nu toe dertig miljard euro gekost en er komt nog meer aan. Door die schok zette het concern zich op de ‘spaarstand’. Bovendien heeft het mogelijkheden om afscheid te nemen van andere takken. Dat levert miljarden euro’s op om vol op ‘elektrisch’ in te zetten. “Maar dan moet de wereldwijde doorbraak van elektrische auto’s niet te lang op zich laten wachten. Want een plan B heeft Volkswagen niet.”

Tags: , , , , ,

Keyless entry: gestolen binnen…Rijden zonder milieusticker:…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Kees Mol: 9 augustus 2019 om 22:42 - domeinexpert

Elektrisch aangedreven voertuigen met een actieradius van 250 km voor de zakelijke / bedrijfsmatige gebruiker kunnen niet worden ingezet om te voldoen aan de wensen van de gebruiker of het bedrijf, kortweg De Klant die indirect het gelag van deze beperking betaalt.
Als voorbeeld uit de praktijk nemen we voor nu even de Jaguar I-Pace (actieradius 380 km). In de praktijk van zakelijk verkeer tussen het Dorp Dodewaard en Rotterdam (afstand 2 x 90,5 km) is het onmogelijk om met het verkeer mee de klant te bezoeken en weer naar het bedrijf terug te rijden zonder te stekkeren.
Onderzoek zegt echter dat voertuigen met een actieradius van 60 km. kunnen volstaan. Dit onderzoek is om je zelf voor de gek te houden of om doelstellingen naar beneden bij te stellen waardoor wij met minder genoegen moeten gaan nemen. Dit mag niet onze toekomstige drijfveer worden.
Ons geld word verdiend op de grote afstanden. Niet in de stad, daar word bedacht hoe het af te nemen.
Willen wij onze voorsprong op kwaliteit, afwerking en betrouwbaarheid laten afnemen door nieuwe vrij denkende en zonder ballast meedragende mensen op basis van een nieuw EV-platform?
Ford USA schakelt, en steekt direct 500 miljoen in haar toekomst waarbij het toegang verkrijgt tot het gebruik van een nieuw EV-platform gemaakt door een jong bedrijf Rivian, de platformproducent.
De Rivian USA Pick-up Truck wordt een vanuit onbekende hoek ontwikkeld en binnenkort gebouwde EV met een actieradius van 640 km waarin terzake kundige mensen / bedrijven direct zwaar investeren.
Zorgt het vrije grootkapitaal in de USA met marketingkracht uit de USA dat wij straks allen stap voor stap weer in grote auto’s mogen gaan rijden als het platform als EV is opgebouwd, en wij deze voertuigen om reden van een beter milieu bijna niet kunnen belasten?
Tesla USA met het vernieuwde model S Long Range geeft 595 km op als bereik: acceptabele kilometers vervoergenot.
Alle mensen verwachten meer. Ze kijken naar toekomstige mogelijkheden die verbazen en proberen dit te bemachtigen, op deze basis worden onze voertuigmodellen nu ontwikkeld. Zeker in het hoge segment draait het tot nu alleen hierom. Die tijd is echter voorbij.
De nieuwe consument wil een voertuig dat wordt voortgedreven als EV met de hoogst haalbare vrijheid en dat zijn dus de kilometers die kunnen worden afgelegd op één acculading. Voor elke inzet van werk en vakantie moet het voertuig voldoen, alle rest is vanzelfsprekend.
Wie komt er hierna met een normaal voertuig, zoals de Tesla, Rivian of Ford die tot 1000 km kan rijden zonder te stekkeren en zonder af te wijken van huidige gewilde modellen. We willen geen vreemd voertuigmodel omdat we het voortstuwingssysteem wijzigen.
In Duitsland, Polen, Scandinavië en in de bergen van Oostenrijk en Zwitserland zijn klanten om contact mee te houden. Zij zijn gebaat bij service- en verkoopmedewerkers die snel en adequaat kunnen optreden. Daar moet de Benelux, Tsjechië en Slowakije van meeprofiteren om zorg te dragen dat wat we hebben opgebouwd ons niet word afgenomen.
Wie wint de actieradius-race, dat is bepalend voor economisch succes. Duitse Voertuig Experts, ga snel aan de gang en stop ermee ons te informeren over nieuwe modellen op basis van EV met een actieradius van 250 – 350 km. Stap 1 is nu 750 km, stap 2 is 1000 km. Voor minder doen we het niet.

Kees Mol, Mol Coatings.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties