bekeken: 804 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3,00)

Geef schadeherstel een make-over

DOMEIN: Schadeherstel

Geplaatst op: 10 januari 2020, 09:01

Leestijd: 2 minuten

Tekort aan kwalitatief personeel in de schadeherstelbranche is een probleem dat veel Europese bedrijven treft. Hoe het valt op te lossen? Lees de visie van Jim Muse, vicepresident van de schadehersteldivisie bij Axalta voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

Gebrek aan belangstelling bij jongere generaties, in combinatie met een verouderende beroepsbevolking: ziehier dé boosdoeners voor het gebrek aan ‘handjes’. En hoewel het onmogelijk is om de tijd of het verouderingsproces te stoppen, is er volgens Jim Muse toch een oplossing. “We moeten het imago van een baan als schadehersteller een broodnodige make-over geven.”

Innovaties in technologie maken volgens hem het beroep vandaag de dag net zo digitaal als handmatig. Ook krijgt het werkgebied een steeds sterkere milieucomponent. Jarenlang waren schadeherstelwerkzaamheden statisch, vooral wanneer kleurovereenstemming gebeurde met microfiches en vervolgens met traditionele kleurstalen. Dankzij snelle technologische ontwikkelingen wordt het proces nu snel en nauwkeurig uitgevoerd. In moderne schadeherstelbedrijven bovendien, met geavanceerde systemen die worden ondersteund door digitale tools voor kleur-
overeenstemming. “Hierdoor hebben schadeherstellers volledige mobiliteit binnen het bedrijf. In een cloud-based kleurmanagementsysteem genieten schadeherstellers draadloze toegang tot functies zoals metingen met de spectrofotometer, werkbladen, en kleurenformules. Vanaf elk apparaat met internet, zoals een smartphone of tablet.”

Spuitstalen 

Voorbij zijn de dagen dat je aan een pc gebonden was om handmatig kleurformules te zoeken en spuitstalen te maken, betoogt Muse. “Innovatie in technologie maakt het reparatieproces van autolakken sneller, eenvoudiger en winstgevender. De digitale tools in het hedendaagse schadeherstelbedrijf zijn logisch voor de technisch onderlegde jongere generatie werkzoekenden.”

Eigenaren van schadeherstelbedrijven willen volgens hem meestal de zogenaamde Generatie Z aantrekken. Het zijn degenen die geboren zijn tussen 1995 en 2014, van wie de oudsten nu gaan deelnemen aan de beroepsbevolking. Een omvangrijk aantal, dat tegen 2020 naar verwachting bijna een kwart van de beroepsbevolking van de wereld zal omvatten. Uit een recent onderzoek, onder meer bij twaalfduizend personen van de Generatie Z in 17 verschillende landen, is gebleken dat tachtig procent streeft naar geavanceerde technologie; 91 procent verklaart dat technologie de keuze van een baan zal beïnvloeden.

Sleutel

De sleutel om het tekort aan kwalitatief personeel te keren? Volgens de Axalta-topman moet de Gen Z getoond worden dat de schadebranche een aantrekkelijk alternatief is voor andere beroepen. “Gen Z is een echte ‘digital native’, met een sterkere milieubewuste instelling dan al zijn voorgangers. Opgegroeid in een digitale wereld, voor hen is technologie een tweede natuur. Om de juiste snaar te raken bij deze groep werkzoekenden, moeten eigenaren van schadeherstelbedrijven bijvoorbeeld digitalisering en milieuduurzaamheid opnemen in hun uitingen op banenbeurzen en in samenspraak met adviseurs op vakscholen. Ook moeten schadeherstelbedrijven zorgen dat hun eigen groene denken zichtbaar is voor de volgende generatie.”

Nieuw talent

Er zijn volgens Muse voldoende aanknopingspunten om het huidige tekort aan kwalitatief personeel niet te laten uitmonden in de crisis van morgen.  Eigenaren van schadeherstelbedrijven kunnen het tij keren en nieuw talent aantrekken door bij jonge werkzoekenden de juiste accenten van het beroep te benadrukken. Maar, waarschuwt Muse, is een jongere eenmaal in dienst, dan is de klus niet blijvend geklaard. “Behoud van personeel wordt dan uiteindelijk het doel. Een sterk gevoel van arbeidstevredenheid is een universele vereiste  voor het behoud van werknemers – van elke leeftijd.”

Axalta
Voordat hij dit najaar werd benoemd tot vicepresident Refinish voor Europa, Midden-Oosten en Afrika werkte Jim Muse in diverse andere functies en regio’s bij Axalta. Zijn huidige thuisbasis is het hoofdkwartier in Basel. De onderneming levert lakken voor onder meer personen- en bedrijfswagens en is meer dan 150 jaar actief in de lakindustrie. Axalta telt veertienduizend medewerkers en meer dan 100.000 klanten, verdeeld over 130 landen.

Tags: , ,

10% leaserijders stopt met…Apk-volume plust 2,3 procent…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties