bekeken: 2185 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Geen ADAS? Geen vijf sterren.

DOMEIN: Schadeherstel

Geplaatst op: 3 april 2017, 09:42

Leestijd: 5 minuten

Op de route die leidt naar volledig autonoom rijden moeten nieuwe technieken voor actieve veiligheid verplicht worden gesteld. Zo niet, dan krijgt de autofabrikant geen vijf sterren meer van Euro NCAP.

Bij een peiling in het Verenigd Koninkrijk, gehouden onder mensen die arriveerden bij het onderhoudsadres van hun voertuig, constateerden onderzoeksinstituut Thatcham en kennisbureau IHS vorig jaar dat de helft zijn lane departure warning had uitgeschakeld. De waarschuwende trillingen in het stuur wekten ergernis op, vandaar.

Dat mensen zoiets doen omdat ze het systeem domweg irritant vinden is een belangrijke les, vindt Matthew Avery, Head of Research bij Thatcham. “Zo lang je als fabrikant veiligheid opdringt of aanbiedt als optie, loop je kennelijk het risico dat mensen de voorziening niet gebruiken of niet aanschaffen. Omdat ze het geld liever uitgeven aan lichtmetalen wielen en het panoramadak.”

Zo’n keuze zouden automobilisten, zegt Avery in een gesprek met Aftersales Magazine, helemaal niet meer mogen hebben. Kijk maar naar de statistieken. Die wijzen uit dat voertuigen met bijvoorbeeld ESC (electronic stability control) een kwart minder kans hebben om betrokken te raken bij een ernstig of dodelijk ongeluk. Ook bij AEB (autonomous emergency braking) spreken de cijfers boekdelen. Kop-staartbotsingen, goed voor een kwart van alle aanrijdingen, gebeuren bij AEB-voertuigen 38 procent minder vaak dan bij voertuigen zónder.


Tags: , , ,

REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties