bekeken: 594 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Helft EV-rijders bezorgd over laadpunttekort

DOMEIN: Retail

Geplaatst op: 19 februari 2020, 14:16

Leestijd: 1 minuut

Bijna de helft (45 procent) van de bestuurders van elektrische voertuigen maakt zich zorgen over een toekomstig gebrek aan beschikbare laadpunten. Dit blijkt uit de Newmotion EV Drivers Survey 2020, het grootste jaarlijkse onderzoek onder EV-bestuurders in Europa.

De peiling door Newmotion, leverancier van laadoplossingen voor elektrische voertuigen, wijst verder uit dat gebruik van een enkele laadpas (41 procent) geldt als belangrijke verbetering. Onderweg krijgt de berijder immers gemakkelijker toegang tot beschikbare laadpunten. Van de respondenten heeft 77 procent thuis een laadpunt; 55 procent heeft op het werk een laadpunt ter beschikking. Van de respondenten die thuis geen laadpunt hebben zegt 53 procent ook op het werk niet terecht te kunnen. Uit het onderzoek blijkt dat 61 procent van de mensen zonder laadpunt thuis een standaard stopcontact gebruikt om hun EV op te laden. Die laadwijze kan leiden tot veiligheidsproblemen zoals overbelasting van stopcontacten en kabels.

Laadpassen

Gemiddeld gebruikt een EV-bestuurder 2,5 laadpassen. Vijftien procent heeft er vijf of meer. EV-gebruikers in Frankrijk bezitten de meeste laadpassen (gemiddeld 3,48 stuks), gevolgd door Duitsland (3,37) en het Verenigd Koninkrijk (3,19). In Nederland ligt dit aantal lager (1,82), waarschijnlijk door de mogelijkheid om met verschillende laadpassen op één punt te laden en door de hoge netwerkdichtheid (de hoogste in Europa).

Prijs

43 procent van de respondenten zegt te weten wat ze moeten betalen voordat ze aan een laadsessie beginnen. 37 procent geeft specifiek aan de prijs op te zoeken vóór het laden. Twee op de vijf zeggen ten minste één situatie te hebben meegemaakt waarbij de uiteindelijke prijs anders bleek dan de prijs die het laadpunt aangaf. “Dit onderzoek toont aan dat een enkele laadpas, evenals prijstransparantie, belangrijke onderwerpen zijn voor bestuurders. Verbeteringen op deze vlakken helpen om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken voor een breder publiek”, zegt ceo Sytse Zuidema van Newmotion.

Tags: , , , ,

Autotrust: reparatie EV veel…ASN Autoschade Vermaire eerste…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties