bekeken: 508 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 5
(4,00)
(Inloggen is vereist)

In de ban van samenwerking

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 3 mei 2019, 10:20

Leestijd: 1 minuut

Ondernemen is niet alleen mensenwerk, het is ook teamsport. Vaak blijft de teamgedachte beperkt tot binnen de eigen bedrijfsmuren. Grote(re) dealergroepen ervaren al concurrentie tussen de vestigingen onderling. Lang niet altijd blijft het dan beperkt tot een gezonde vorm van competitie. Het vrije kanaal staat bekend om de houding ‘wij tegen de rest van de wereld, kom maar op!’

Barend LuitingEen concept zou je op sommige vlakken kunnen vergelijken met een dealergroep. Je presenteert je naar de markt onder uniforme noemer, de klant vertellend dat een gelijkwaardige uitstraling en dienstverlening verwacht mag worden. Achter de schermen delen de vestigingen kennis en ervaring, putten hun voordelen uit dezelfde overkoepelende organisatie. Dit soort samenwerkingsverbanden wordt vaak vergeleken met foute wiskunde: 1+1=3. Helaas ligt te vaak de focus op competitie tussen leden onderling (en dus niet met de rest van de markt). De foute wiskunde schuift dan naar 1+1=0,5. Of ongunstiger.

Er zijn altijd uitzonderingen. Een aantal ervan verzamelde zich voor een rondetafelgesprek op de Kampense vestiging van grossier Koskamp. Niet alleen de belangrijke trends in de markt kwamen ter sprake, ook de lokale markt was een gespreksonderwerp. Niemand hield de kaarten tegen de borst, het was een open en vruchtbaar gesprek onder gelijkgestemden. Vervolgafspraken om elkaars bedrijf en werkwijze te bekijken zijn ter plaatse gemaakt (en ik geloof niet dat het hier bij goede plannen blijft).

Samenwerken, het klinkt zo zoetsappig en zo Sesamstraat. Ondernemen is echter teamsport. Bepaalde ondernemers kiezen voor een dictatuur, de Elon Musken en Steve Jobsen van deze wereld. Ook zij kunnen/ konden echter niet zonder hun teams, intern en extern. Dictatuur of poldermodel, het is niet belangrijk. Belangrijker voor succes is geen tijd te verliezen met vechten van de verkeerde oorlog, namelijk die met de zakelijke familie. Stop die tijd liever in inspiratie vinden bij concullega’s en de klant te geven wat hij/zij verwacht. Liefst met wat extra aandacht.

Benieuwd naar het rondetafelgesprek van Aftersales Magazine? U vindt het hier

Tags: , , , , ,

Event AI over trends in…Vakgarage breidt uit
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties