fbpx
bekeken: 892 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Laadpaal als businessmodel

DOMEIN: Connected Car

Geplaatst op: 23 juni 2020, 10:57

Leestijd: 4 minuten

Joke van der Eerden is sinds begin dit jaar directeur van EVBox Benelux. Corona of niet, ook in 2020 hoopt ze op omzetgroei met dubbele cijfers. Hoe verloopt haar samenwerking met de Nederlandse automotive branche?

Haar Jaguar I-Pace is bepaald niet de eerste elektrische auto waarin ze zich voortbeweegt. Ook toen Joke van der Eerden (45) nog in dienst was bij diverse leasemaatschappijen en Hyundai Motor Nederland was ‘elektrisch’ voor haar de standaard. Anno 2020 ziet ze met instemming hoe de vloedgolf aan EV-modellen de vraag naar laadfaciliteiten positief beïnvloedt – en andersom. “Vijf jaar terug had je nog elektrische auto’s waarvan je zei ‘deze kant moeten we op’. Die blik in de toekomst is inmiddels werkelijkheid. De huidige generatie EV’s, met haar grotere actieradius, rijcomfort en betere betaalbaarheid, is een serieus alternatief voor klassieke aandrijving. De maatschappelijke acceptatie is snel gegroeid, ook al vragen mensen soms of ik ‘dat laden’ niet vervelend vind. Ik antwoord dan meestal dat ik juist zo blij ben dat ik geen tijd meer verlies om te tanken. Ik kan mijn auto overal waar ik kom inpluggen en heb bij vertrek altijd een volle batterij.”

Partnership

Joke van der Eerden werd in juni 2018 directeur NL en in januari 2020 directeur Benelux van EVBox. Ze zoekt nadrukkelijk het partnership met de OEM’s en hun dealernetwerken. Medio mei plaatste Mazda Nederland bijvoorbeeld een webartikel over de laadpraktijk thuis, onderweg en op het werk. Het stuk eindigde met een alles-in-1-laadoplossing, in samenwerking met EVBox, bij aanschaf van een nieuwe elektrische MX-30. Een vergelijkbaar initiatief loopt met BMW in Nederland en Kia in België. “De OEM wil zijn EV graag verkopen inclusief charger, als één pakket. Overigens bieden we niet alleen laadoplossingen maar delen we ook onze kennis en ervaring breed in de markt. Daarvoor richten we bedrijven op, zoals ChargeUp Europe (alliantie voor oplaadinfrastructuur, red.) en verzorgen we events. We willen een platform creëren om al die innovatie samen te leiden.”

B2B

EVBox levert slimme, schaalbare laadpalen en bijbehorende beheersoftware voor elke parkeerplek en elektrische auto. Ook technische en commerciële trainingen (elk drie uur) behoren tot het pakket. Een groot deel van de business doet de onderneming met leasemaatschappijen, OEM’s of dealerbedrijven. De focus ligt op B2B, meer in het bijzonder op fleets, nutsbedrijven en truck & bus. Het verdienmodel zit ook in diensten voor partijen met een eigen backoffice die ondersteuning zoeken bij de uitrol van elektrisch rijden. EVBox is dus geen ‘stroomverkoper’ à la Fastned. “In de Nederlandse markt is Fastned geen concurrent. Sterker nog: het kan een prospect van ons zijn. Wij exploiteren geen snelladers langs de weg. Ook wij leveren dergelijke stations trouwens, in 100 kW, 175 kW en 350 kW, maar dan op andere locaties.”

De app toont op diverse geografische niveaus de EVBox-locaties en navigeert er desgewenst naartoe.

Op fabrikantniveau heeft EVBox afspraken met onder meer PSA en FCA; op Benelux-niveau lopen de contacten met de importeurs, denk aan BMW, Mini, Hyundai, Mazda en Ford. In Nederland heeft EVBox sinds kort een deal met Pon. “Inderdaad, de klassieke kolom fabrikant-importeur-dealer. Logisch, want via die route komen de elektrische voertuigen op de markt. Maar ik sluit zeker niet uit dat we eveneens niet-merkgebonden ketens en werkplaatsformules benaderen – of zij ons. Ik koester wel degelijk de ambitie om er dit of volgend jaar campagne op te gaan voeren.”
Of een raamovereenkomst alle dealers verplicht tot EVBox verschilt van partij tot partij. Ook speelt mee of sprake is van een nationaal dan wel internationaal contract. “Ligt er met een automerk geen overkoepelende afspraak, dan kan ook een individuele dealer of onafhankelijke garage zich bij ons melden voor een laadpaal. Dan zorgen wij voor advies en desgewenst de installatie, zowel op AC- als op DC-gebied. Die twee laadopties – ‘regulier’ en ‘snel’ – zie je trouwens bij steeds meer dealers tegelijk worden aangeboden.”

Prognoses

Het online gesprek met Aftersales Magazine vindt plaats terwijl aan de horizon de maand juli gloort. Per die datum geldt de subsidieregeling voor nieuwe en gebruikte elektrische voertuigen. Hoewel uitsluitend voor consumenten, vormt de aanschafprikkel vanuit de overheid indirect ook een stimulans voor EVBox. “Het is een goede zaak dat de blik niet meer alleen gericht is op de zakelijke markt en leasing, maar ook op de particulier. De financiële ondersteuning maakt het hem of haar makkelijker om in te stappen. Zelf richten we ons weliswaar niet rechtstreeks tot de eindgebruiker, maar wel via partners in een B2C-constructie. Indirect versterkt de subsidieregeling onze positie op de privémarkt dus wel degelijk.”

In welke mate dat gebeurt, zal moeten blijken. De coronacrisis heeft ook door de prognoses van Joke van der Eerden een streep gezet. “Voorspellen is nog moeilijker geworden dan het al was. We zijn er steeds in geslaagd onze jaaromzet te verdubbelen. De recessie zal zonder twijfel fungeren als rem. Tegelijk geeft ze wellicht een duwtje in de rug. In de samenleving is in korte tijd een sterkere bereidheid tot verandering en focus op duurzaamheid ontstaan. Hopelijk blijkt die compensatie voldoende om in de Benelux-markt onze jarenlange omzetgroei met dubbele cijfers ook in 2020 vol te houden.”

EVBox in cijfers

Van alle openbare laadpunten in Nederland (57.000) zijn er 22.500 van EVBox. Dat is ongeveer veertig procent. Wereldwijd zijn er inmiddels 125.000 EVBox-laadpunten, waarvan 85% in Europa. De overige 15% is verspreid over Noord- en Zuid-Amerika. Op het gebied van snellaadstations beschikt EVBox in Europa over ongeveer vijfduizend installaties. Frankrijk is koploper, vooral door de overname in juli 2018 van branchegenoot EVTronic (destijds goed voor zevenhonderd stations). Met name in Nederland ziet EVBox de vraag naar snelladers snel groeien. Dat manifesteert zich ook in de organisatie: was de Benelux-tak twee jaar geleden goed voor 130 medewerkers, intussen staat de teller op zeshonderd.

Ravaglioli G1800.4Column Jos Veldhuisen:…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties