car2go en Drivenow samen in Share Now

De autodeeldiensten Car2go en Drivenow vormen het bedrijf Share Now. Daarmee ontstaat ’s werelds grootste aanbieder van autodelen op basis van free-floating (zonder vaste parkeerplaatsen).

Share Now is een van vijf mobiliteitsdiensten binnen de nieuwe joint-venture op het gebied van mobiliteit die BMW Group en Daimler AG eind vorige week presenteerden. Per direct zijn in dertig steden in Europa en Noord-Amerika meer dan twintigduizend auto’s beschikbaar van BMW, Mercedes-Benz, smart en Mini. Vier miljoen gebruikers zijn al geregistreerd bij de service. Olivier Reppert, voormalig algemeen directeur van Car2go, zal het gezamenlijke autodeelbedrijf leiden.

Elektrische mobiliteit

Een belangrijk onderdeel van Share Now’s toekomststrategie is elektrische mobiliteit. Met vier volledig elektrische vloten, waaronder in Amsterdam, en een gedeeltelijk elektrische vloot in dertien andere steden, zegt Share Now de grootste aanbieder in zijn segment te zijn. Tot nu toe hebben gebruikers een totale afstand van 120 miljoen kilometer afgelegd met ongeveer 3.200 elektrische auto’s. De Car2go-vloot en -diensten blijven in Amsterdam voorlopig ongewijzigd, maar er zijn plannen om de service uit te breiden. Robert Bosman, locatiemanager: “We gaan bekijken welke BMW- en Mini-modellen we de inwoners en bezoekers als onderdeel van de vloot kunnen bieden.” Tot die tijd kunnen gebruikers van Car2go ook de Drivenow-auto’s gebruiken. Er worden vijf locaties aan de app toegevoegd.

Autodeel-app

Op lange termijn is het de bedoeling om een volledig geïntegreerde dienst tot stand te brengen in één autodeel-app. De komende maanden zullen de deelauto’s beide merknamen dragen. Na deze overgangsperiode wordt voor alle auto’s de nieuwe merkpositionering geïntroduceerd.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †