‘EV privé lease is 8% voordeliger dan kopen’

Privé lease voor een elektrische auto is gemiddeld 8 procent per maand voordeliger dan er zelf een aanschaffen. Dat meldt de website leasescanner.nl op basis van eigen onderzoek.

Bij de marktverkenning werd met behulp van de ANWB rekentool voor drie verschillende EV’s berekend wat bij koop de gemiddelde kosten per maand zijn. Het ging om de Hyundai Ioniq, Nissan Leaf en de Volkswagen E-golf. De prijzen werden vergeleken met die van een privé leasecontract van 48 maanden met maximaal tienduizend kilometers. De bedragen werden online verzameld bij zes maatschappijen: Leaseplan, Lease’m, Arval, XL Easy, Directlease en Yourlease. De aanschafkosten van een Hyundai Ioniq zijn gemiddeld 531 euro per maand; het privé leasebedrag is gemiddeld 466 euro, oftewel 12,2 procent lager. Bij de Nissan Leaf ging het om maandelijks 524 c.q. 491 euro (verschil: 6,2 procent), bij de e-Golf om 572 en 548 euro (4,3 procent). Binnen de leaseprijzen waren volgens Leasescanner niet veel opvallende verschillen zichtbaar.

Privé lease

Wel vinden de onderzoekers het gemiddelde maandbedrag “erg hoog”. De laagste leaseprijs voor een Volkswagen e-Golf is met 494 euro nog altijd bijna 160 euro meer dan bij de vergelijkbare benzinevariant. Dat een elektrische auto bij koop duurder is dan in privé lease vindt Leasescanner “logisch”: de onzekerheid over het restbedrag aan het einde van de looptijd telt bij aanschaf zwaarder mee in het maandbedrag.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †