Per 2025 mogen zakelijke leaserijders alleen nog kiezen uit volledig elektrische auto’s. Nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor (dus ook de hybrides) zijn pas per 2035 verboden. Als het aan staassecretaris Vivianne Heijnen (IenW) ligt loopt de leasemarkt hier tien jaar op vooruit.
De koppeling tussen het jaartal 2025 en de verplichting voor leaserijders om alleen nog uit ev’s te kunnen kiezen komt niet uit de lucht vallen. Zo pleitte een coalitie van verschillende marktpartijen al een half jaar geleden voor een dergelijke maatregel. Dat levert in hun ogen 1 Mton aan CO2-besparing op in 2030.
Om de uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof terug te dringen is een ambitieuze vlootnormering voor werkgevers volgens deze coalitie essentieel. Opvallend: de genoemde ‘road to zero’-coalitie bestaat uit grotere werkgevers, elektrische rijders, milieuorganisaties, gemeenten en bedrijven uit de leasebranche, laadinfrastructuur en nulemissie-voertuigfabrikanten.
Kenniscentrum ElaadNL constateerde afgelopen week nog dat er vanaf 2025 in ruim 3.000 Nederlandse buurten geen laadpalen meer geplaatst kunnen worden omdat het stroomnet aldaar de capaciteit er niet voor zou hebben. Het zogeheten ‘slim laden’ moet dit capaciteitsgebrek deels oplossen, zo menen netbeheeder Stedin en staatsecretaris Heijnen.