De nieuwe hybride transmissie DT2 van Punch Powertrain, het interactieve informatieplatform TLEX en de elektrische auto Lightyear zijn uitgeroepen tot de winnaars van de Automotive Innovation Awards.

De prijzen werden toegekend door een vakjury onder leiding van oud-premier Jan Peter Balkenende. “De Automotive Innovation Award is een tweejaarlijks eerbetoon aan de innovatiekracht van de automotive sector in Nederland. Ook tijdens deze editie is het deelnemersveld weer van internationale allure. Het is geweldig wat allemaal is aangedragen. De innovaties zetten Nederland op de kaart. We hebben geen grote industrie qua autoproductie, maar onze componenten maken het verschil. Met het oog op de toekomst is innovatie een doorslaggevende succesfactor om mobiliteit slimmer, schoner, efficiënter en veiliger te maken. De drie winnaars laten zien dat Nederland op dit gebied toonaangevend is.”

Drie categorieën

De drie winnaars werden gekozen in drie categorieën. In de categorie Technology won Punch Powertrain met de DT2, een kosteneffectief en compact transmissiesysteem dat met verschillende hybride motoren werkt. De vakjury: “Punch Powertrain heeft met DT2 een compact en modulair alternatief ontwikkeld voor bestaande systemen. DT2 zorgt voor significante kostenbesparingen voor fabrikanten van hybride voertuigen en zorgt ervoor dat elektrisch rijden een stuk dichterbij komt.” Alex Serrarens van Punch Powertrain over het winnen van de Award: “We hebben heel veel tijd gestoken in deze hybride automatische transmissie. Die gaat zich nu terugbetalen: vanaf 2023 gaat het systeem in productie bij de PSA-groep en er zijn ook al gegadigden uit Azië.” In de categorie Services wint Monotch met TLEX, een platform dat uitrusting langs de weg met weggebruikers verbindt voor real-time informatie-uitwisseling over de verkeerssituatie. Over de winnaar zegt het juryrapport: “Monotch heeft met TLEX een platform ontworpen dat de doorstroom van het verkeer sterk kan verbeteren. Ook draagt het bij aan het creëren van veiligere situaties op de weg. De impact die dit systeem kan hebben op de verkeersinfrastructuur is bijzonder hoog.” Menno Malta van Monotchis: “Het is onze droom om de weggebruiker en het wegkantsysteem met elkaar te verbinden. Dat vraagt om geduld. Nu is ons systeem nog slimmer dan het wegkantsysteem, binnen drie jaar moet dat anders zijn. Dan is die connectie er in de steden en binnen vijf jaar in heel Nederland. Maar onze ambitie gaat verder, ook over de grens.” In de categorie Challenging Concepts is de award  gewonnen door de Lightyear One van Lightyear, die door de vakjury als volgt wordt omschreven: “Met de ontwikkeling van de Lightyear One heeft Lightyear de ambities hoog gespannen. Door de ontwikkeling van een auto die mogelijk twee tot drie keer zo efficiënt is als de beste EV’s ter wereld, kijken we hier mogelijk naar de nieuwe Tesla van morgen.”

Publieksprijs

De prijs van het publiek ging eveneens naar Lightyear. Jonne van Veggel van Lightyear: “Het is hard werken om zo ver te komen, dit is een mooie erkenning. Niet alleen wij op kantoor zien dat dit project zinvol is, maar ook het grote publiek, dat heeft geloof in de toekomst van onze zonneauto, waardoor we de publieksprijs winnen. En we hebben de vakjury weten te overtuigen. Prijzen pakken is natuurlijk geweldig, nu gaan we naar de volgende fase. We moeten ervoor zorgen dat de auto’s gebouwd gaan worden. Het eerste prototype moet deze zomer de weg op, in 2020 is het tijd voor de productieversie.”
Deel dit artikel op
Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties