Het ADAS-kalibratiesysteem van Brainbee (powered by Mahle) scoorde een Grand Prix voor innovatie op Equip Auto 2019. Over de werking ervan én over de kritiek vanuit de markt spraken we met Joachim Schneeweiss (Head of Service Solutions van Mahle).

Het aantal aanbieders van equipment voor ADAS-kalibratie groeit als kool. De rek is er nog niet uit. Over twee jaar moet op last van ‘Europa’ elk nieuw automodel noodremsystemen en automatische snelheidsbeperking aan boord hebben. Vanaf mei 2024 geldt dat voor alle nieuw geregistreerde auto’s. Volop snufjes dus, die een autoleven lang moeten blijven functioneren, wil het voertuig veilig blijven.

In het woud aan oplossingen voor statisch gebruik viel Mahle vorig jaar op met zijn grote 4K-beeldscherm. De bekende ‘ballenborden’ worden daarop geprojecteerd; bij andere aanbieders zijn ze juist fysiek aanwezig, in diverse soorten en maten. Sommige critici (uitlijn- en diagnose-experts, concullega’s) stellen dat Mahle niet geheel voldoet aan de OE-specificaties. “Pertinent onwaar”, reageerde topman Joachim Schneeweiss aan de vooravond van Autoprof Gorinchem. “Ook wij vernemen in de markt geluiden als zou ons systeem niet stroken met de fabrieksvoorschriften. Ik wil benadrukken dat hier geen sprake van is. Vanuit de maten van de voorwielen kunnen we het paneel perfect recht midden voor de auto weergeven.”

Verklaring

In een door Joachim Schneeweiss en C. Rocchi (Mahle Aftermarket Italy) ondertekende verklaring bevestigen beiden dat het Mahle Digital ADAS “in al zijn versies voldoet aan de eisen die de autofabrikanten stellen in hun onderhoudshandleidingen en dat de resultaten dezelfde precisie hebben.” Mahle schermt met tests in Italië die nog strenger zouden zijn dan hetgeen Euro NCAP hanteert. Externe toetsing door TÜV SÜD zou hebben uitgewezen dat de resultaten van Digital ADAS perfect aansluiten bij de kalibratie door de voertuigfabrikant (“en soms zelfs beter”). Ook wijst Mahle op de certificering van CESVI France voor het systeem.

Uitlijning

Over de vraag wat nu het vertrekpunt moet zijn van kalibreren (achteras, middellijn of vooras) laat hij geen misverstand bestaan. “Met een uitlijning op basis van de voorste as van het voertuig is niks mis. Ieder autobedrijf begint immers pas met kalibreren nadat er een uitlijning heeft plaatsgevonden, op basis van de juiste specificaties.” Volgens Schneeweiss is Mahle’s oplossing in staat om een kalibratie uit te voeren op zowel de voor- als de achteras. Bijgevolg voldoet het equipmentmerk aan “alle eisen die de autofabrikanten stellen.” Ter illustratie toont hij een overzicht van onderhoudshandleidingen van OE-producenten. Hierop is in een oogopslag te zien welke as de referentie is voor welke ADAS-kalibratie.

Hier en daar klinkt ook kritiek op het door Mahle gebruikte beeldscherm: flikkering, onvoldoende resolutie in combinatie met een digitale camera. De VAG-merken zouden daarom kalibratie op een scherm niet ondersteunen. Ook dit negatieve commentaar wuift Schneeweiss weg. De projectie op een 4-K-paneel is volgens hem van een scherpte die nog beter is dan van de voertuigcamera’s zelf. Verder wordt reflectie van zonlicht in de werkplaats automatisch gecompenseerd.

Mahle distribueert Digital ADAS op de Nederlandse markt via Equipment Group Holland en Rocar-Tech (onder de merknaam Brainbee). De unique selling points volgens Schneeweiss: gebruiksgemak, snelle bediening voor de monteur, veiligheid voor de berijder. Voor een juiste kalibratie volstaan zes stappen, uit te voeren binnen het TechPro-programma. De fabrikant claimt dat het proces in slechts twintig procent van de tijd verloopt die ander ADAS-equipment vergt. Ook zou het systeem als enige in de markt beide assen kunnen gebruiken voor het kalibreren. De database omvat inmiddels ruim zeshonderd variaties op het ADAS-thema. Die range wordt maandelijks met een update bijgewerkt, zonder kosten.

Rijlijn

Heeft Mahle met zijn digitale schermprojectie inderdaad het ei van Columbus gevonden? Of is er terecht een discussie over ontstaan? Bijvoorbeeld dat per definitie de rijlijn de juiste referentie is – en niet de hartlijn. Ook tijdens Autoprof Gorinchem klonken meerdere visies en waarheden. In dit dossier lijken de tongen voorlopig nog wel in beweging te blijven.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties