bekeken: 805 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3,00)

Meer online klanten voor local hero

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 15 juli 2020, 09:30

Leestijd: 3 minuten

Een online gedreven marketingconcept, ontstaan vanuit een universeel autobedrijf, wil uitgroeien tot Europese marketingpijler voor lokaal gerichte bandenspecialisten en universele autobedrijven. De local heroes in onze branche kunnen aan de slag.

Veel mensen zoeken online naar banden, apk en onderhoud. Het is dus belangrijk dat je bij de digitale zoektocht van consumenten, dus je potentiële werkplaatsklanten, op het web onder de aandacht komt. “Maximale vindbaarheid en zichtbaarheid is doelstelling nummer één”, stelt Frank Hut. Hij is als algemeen directeur en mede-oprichter van AGN Europe, verantwoordelijk voor de uitrol van het concept, startend in de Benelux en Frankrijk. Die zichtbaarheid wordt ook bij Google inclusief Maps gerealiseerd, zonder dat ervoor betaald hoeft te worden. 

Het AGN-concept ontstond op de werkvloer bij Jatinder Singh Bassi, eigenaar van een kleine bandenspecialist uit het Britse Birmingham. Hij ervoer in 2013 hoe de marketingkrachten van ketens en dealergroepen, met name online, klanten van hem afsnoepten. Hut: “Hij ging op zoek naar een manier om als lokale ondernemer, zonder dure Google-ads te hoeven plaatsen, toch hoog in de ranking bij zoekmachines te komen. Zodoende ontstond in 2016 Auto Garage Network. Waar inmiddels een 130-tal universele autobedrijven en bandenspecialisten succesvol mee aan de slag zijn.”

Grossiers

Het AGN-concept bestaat in wezen uit een set slimme algoritmen die continu en zelflerend zorgdragen voor een zo hoog mogelijke ranking van de website. Een scala aan factoren wordt door de algoritmen gevolgd. Daaronder vallen aanbiedingen, maar ook reviews en prijsbewegingen. In totaal gaat het om enkele tientallen variabelen. Nu is het optimaliseren van zoekresultaten op een zoekmachine niets nieuws. Veel start-ups zijn zo begonnen. Deze aanpak omzetten in succes voor je klanten is nog wel iets anders. Hut: “Alleen als je de ‘achterkant’ van je systeem op een innovatieve wijze hebt ingericht, werkt het.” 

In ons land is gekozen voor een brede benadering van de klant. Dus via verschillende distributiekanalen. Daaronder ook grossiers, die een schakel tussen AGN Europe als conceptaanbieder en het autobedrijf als de eindklant kunnen zijn. “Grossiers hebben als een belangrijke toegevoegde waarde hun kennis van de lokale markt. Ze kennen de behoeften van hun klanten. In bepaalde gevallen en voor bepaalde productgroepen kan een koppeling met hun voorraad – actuele beschikbaarheid – de verkopen stimuleren”, benadrukt Hut. Met een aantal grossiers zijn al concrete afspraken gemaakt, waaronder het Friese Ype Kramer Automaterialen in Leeuwarden, dat inmiddels een eerste autobedrijf heeft aangesloten. 

Modulair

De primeur van het eerste universele autobedrijf dat het AGN-concept omarmt, is voor Autoservice Romkema een echte local hero uit Leeuwarden, die naast reparatie en onderhoud ook sterk is in bandenservices. Binnenkort wordt de ASR-website omgebouwd en geïntegreerd in het systeem van AGN Europe. Hut: “Die integratie met de eigen website is een must om maximaal succes te behalen, omdat de vindbaarheid wordt ondersteund door een optimaal werkende online omgeving. Iedere site vergt het nodige maatwerk. Aan de andere kant is het een simpel concept dat snel inzetbaar is. De kosten zijn dan ook erg laag. Het belangrijkste is dat de ondernemer openstaat voor een gedeeltelijke digitalisering van zijn activiteiten. Bovendien is het systeem modulair opgebouwd, wat een snelle start en daarna wellicht een uitbreiding vergemakkelijkt.” 

Eén zo’n module is bijvoorbeeld de integratie met de systemen van leveranciers, waardoor consumenten meer keuze krijgen ten aanzien van het aanbod bij hun lokale autobedrijf. Die ziet niet alleen zijn aanbod breder worden, maar kan ook rekenen op de meest actuele prijzen. Dat vergroot de kans op een online werkplaatsafspraak. Daarnaast is er voor de autobedrijven een koppeling mogelijk met het eigen werkplaatsmanagementsysteem. Frank Hut doet nog een belangrijke belofte: “Als je niet meer verdient dan de relatief lage investering die uiteraard nodig is, dan betaalt AGN Europe je het verschil terug.”

Trendgevoelig

Behalve veel menselijk en economisch leed, heeft het Covid-19-virus ook tot marktveranderingen geleid. Ten eerste wordt het online klantencontact voor wie het goed voor elkaar heeft sterk gestimuleerd en vaak ook omgezet in een werkplaatsafspraak dan wel een verkooptransactie. Daarbij krijgen ondernemingen plotsklaps de steun van overheden die de consument oproepen om vooral lokaal te kopen. Het AGN-concept sluit onbedoeld op deze beide trends aan.

Ook eerste montage Kumho op…Eerlijkheid, flexibiliteit en…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties