bekeken: 2142 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 5
(4,00)
(Inloggen is vereist)

Merkerkenning splijt schadebranche

DOMEIN: Schadeherstel

Geplaatst op: 8 februari 2018, 14:41

Leestijd: 1 minuut

Met betrekking tot merkerkend schadeherstel ligt er nog wel een issue over de vrijemarktwerking. Die markt is namelijk allesbehalve vrij.

Dit twistpunt kwam geregeld terug in de discussies op woensdag 7 februari tijdens een bijeenkomst in Bodegraven van netwerk- en kennisorganisatie Automotive Insiders over merkerkend schadeherstel.

Marktwerking

Importeurs bepalen immers wie een merkerkenning krijgt en wie niet. Dan nog gaat het vaak om jaarcontracten, dus of een schadehersteller het volgende jaar het merk mag blijven herstellen is niet zeker. Hij zal maar net onenigheid krijgen met de dealer in zijn regio…

“Het blijft deels een kwestie van marktwerking”, zei Michiel Karthaus namens Renault Nederland. De vraag rijst dan hoe die markt werkt. “Kan ik voor mijn bedrijf een merkerkenning aanvragen, bijvoorbeeld voor Peugeot of Renault, zonder dat ik een verbintenis heb met een dealer?”, vroeg Wim Holtkamp van ASN Roelofs dan ook. Nee, was het antwoord. “Hoezo vrijemarktwerking?”, was de reactie van Holtkamp.

Branchevereniging

Directeur Femke Teeling (foto, met microfoon) merkte bovendien op dat Focwa klachten binnenkrijgt van leden die geen merkerkenning hebben en die het door het merkkanaal moeilijk wordt gemaakt om een auto te herstellen. “Dan gaat het om het leveren van onderdelen, of het uitlezen. En dan vraag ik me af of dat wel mag. Het zijn uitzonderingen, maar dat zijn wel dingen waar wij ons zorgen om maken.”

Teeling voegde er nog aan toe dat het onderwerp van mededinging bij Focwa hoog op de agenda staat en dat binnenkort met de leden wordt gepraat over mogelijke stappen die de brancheorganisatie daarin zou moeten nemen. Welke dat zijn, wilde ze nog niet kwijt. “Daar wil ik het eerst met de leden over hebben.”

Een uitgebreid verslag van de bijeenkomst leest u in nummer 2 van Aftersales Magazine, dat vrijdag 23 februari verschijnt.

Tags: , ,

Het autobedrijf als adviseurMusk handhaaft prognose Tesla…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties