Het auto-evenement Autoweek Live, dat gepland stond voor 19, 20 en 21 mei 2017, gaat niet door. Reden voor het schrappen van het evenement is dat auto-importeurs niet durven in te stappen.
Opzet van Autoweek Live is dat bezoekers zelf in nieuwe auto’s kunnen rijden, zodat zij daadwerkelijk de auto’s kunnen ervaren. In 2014 werd het evenement gehouden op het testcircuit van de RDW in Lelystad, dit jaar stond het gepland op het TT-circuit in Assen.
Jan-Wouter Kleinjan, brand director auto van Sanoma, vindt het onbegrijpelijk dat importeurs niet in het evenement durven participeren. “De investering is laag en geheel te rechtvaardigen in leads, branding, mediawaarde en vierkante meters die ze van ons krijgen. Het is veel goedkoper dan deelname aan de AutoRAI. Bovendien is het concept vernieuwend en stelt het de consument en de beleving van auto’s (lees: zelf rijden) centraal.”
Het lag ook niet aan de waardering voor het evenement in 2014. Kleinjan: “De bezoeker gaf ons een 8 in 2014 en de importeurs een 7. Alle punten van verbetering hebben we in het 2017-concept doorgevoerd en toch is het niet voldoende. De investering is een fractie van het marketingbudget, met als grote verschil dat je hier wél direct waarde terugkrijgt.”
Nu ook de AutoRAI 2017 van de kalender is gehaald, zijn er weinig alternatieven over om in Nederland nieuwe auto’s aan het publiek te presenteren. Kleinjan: “Ik zie niet een creatief alternatief om de markt weer een impuls te geven, om autorijden weer leuk te maken en de industrie, onderwijs/innovatie en branche op een laagdrempelige manier met elkaar te verbinden.”
Kleinjan denkt ook dat het noodzakelijk is dat een grote uitgever zich achter een dergelijk evenement opstelt, om de consument in beweging te kunnen krijgen. “Wij wilden hier vier miljoen euro aan waarde in pompen. Dat zie ik een ander niet zo snel doen. Wij hebben onze nek uitgestoken en ik ben overtuigd dat het niet ligt aan concept of investering, het is de markt die er niet klaar voor is.”