Mazda Motor Corporation heeft een hars ontwikkeld voor de productie van dunnere voertuigonderdelen. Wanneer het materiaal wordt gebruikt voor zowel de voor- als achterbumpers, dan leidt dit tot een gewichtsbesparing van ongeveer twintig procent.

De afgenomen dikte van het materiaal zorgt bij het productieproces van de bumpers bovendien voor een kortere koelingstijd. Met behulp van computertechnologie (CAE) is de vloeibaarheid van de hars geoptimaliseerd en kan de bestaande productietijd van een bumper gehalveerd worden tot dertig seconden. Mazda heeft in polypropyleen en rubber, de bestanddelen van hars, twee componenten gevonden met verschillende eigenschappen en deze gemengd tot een structuur van twee lagen. Deze voldoet aan de vereiste functies voor het basismateriaal voor de productie van een bumper. Het oppervlak biedt een uitstekende hechting voor de laklaag en de binnensectie houdt een voldoende hoge mate van stijfheid en schokabsorberende werking.

Mazda zal deze lichtste bumpers in de nieuwe Mazda CX-5 gebruiken, maar ook op andere toekomstige modellen. Sinds kort is er ook een pechhulp-app van Mazda. Lees er hier alles over >>

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 september 2025
VNA ziet mobiliteitstransitie stilvallen
17 september 2025
BOVAG negatief over ‘pseudo-eindheffing’
17 september 2025
Revisiemotor gaat stuk: non-conformiteit in de werkplaats
16 september 2025
RAI Vereniging: Mobiliteitsplannen onvoldoende
16 september 2025
Helft elektrische rijders haalt actieradius niet
16 september 2025
Cor Baltus draagt stokje over aan Marco Faulenbach
Meest bekeken berichten
Recente reacties