De EU-richtlijn voor de verwerking van autowrakken staat op het punt vernieuwd te worden. De nieuwe ELV-verordening introduceert belangrijke doelstellingen met betrekking tot de circulariteit van voertuigen en zal grote veranderingen teweegbrengen in de automotive keten, van voertuigproductie tot aftermarket. Het is het hoofdthema tijdens IARC 2025 Antwerpen later deze maand.

De IARC 2025 in Antwerpen brengt – net als de vorige 23 jaarlijkse edities – de voertuigrecyclingindustrie en de voertuigfabrikanten bijeen om elkaar te ontmoeten en hun respectieve expertise te vergroten. Deze uitwisseling werkt in beide richtingen: de recyclingindustrie moet de nieuwe oriëntaties en beperkingen kennen, net als de voertuigfabrikanten.

Binnen de ELV-verordening gaat de aandacht uit naar twee richtingen. Allereerst het hergebruik van onderdelen, zowel carrosseriedelen als technische delen. Er is echter ook aandacht voor recycling van grondstoffen en het gebruik van die bron voor de productie van nieuwe voertuigen. Olivier François, voorzitter van de stuurgroep achter IARC 2025, bendarukt het grote belang om de vraag naar deze gerecyclede materialen te ondersteunen: “Die vraag ontbreekt al tientallen jaren, waardoor de ontwikkeling van de recyclingindustrie in veel landen wordt belemmerd.”

Rol fabrikanten

In zijn ogen is er geen circulariteit mogelijk zonder een specifiek ecologisch voertuigontwerp. “De betrokkenheid van de fabrikanten is daarom cruciaal, maar toch zien we nog altijd dat er genoeg fabrikanten zijn die de basiskennis missen rond het einde van de levensduur van hun voertuigen.

Binnen de nieuwe regelgeving staan verschillende punten centraal. Zo biedt het een wereldwijde reikwijdte: een auto die buiten Europa wordt ontworpen, in Europa wordt geproduceerd en geassembleerd en overal ter wereld wordt verkocht, moet aan alle wettelijke vereisten voldoen, zodat wereldwijd aan de regels wordt voldaan.

De regelgeving biedt daarnaast een circulaire ontwerpuitdaging: voertuigen moeten minstens 25 procent gerecyclede kunststoffen bevatten, waarvan een kwart afkomstig moet zijn van autowrakken.

Voertuigpaspoort

En dan is er de komst van een gedigitaliseerd Circularity Vehicle Passport voor elk voertuig op de markt. Het bevat uitgebreide gegevens over de verwijdering, vervanging en recycling van onderdelen, componenten en materialen. Dit systeem zal werken op een open, interoperabel platform voor gegevensuitwisseling.

Een elektronisch kostentoewijzingsmechanisme zal de toewijzing van kosten beheren en controleren wanneer voertuigen in een andere lidstaat aan het eind van hun levenscyclus zijn gekomen.

Het MOVE-HUB-systeem voor export moet gebruikte voertuigen onderscheiden van autowrakken om zo hun export te beheren. Dit nieuwe elektronische systeem moet de nationale registratieautoriteiten, technische inspecties, certificeringsinstanties, douane en andere regelgevende instanties coördineren.

Tijdens IARC 2025 komen zo’n 300 besluitvormers uit de auto- en recyclingsector samen, zoals autofabrikanten, metaalleveranciers, plastic schroothandelaren, recyclers, shredderbedrijven, beleidsmakers en nog veel meer. Behalve kennissessies staan ook enkele bedrijfsbezoeken op het programma van de driedaagse conferentie.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
20 maart 2025
Thomas Wolters bestuurslid BOVAG
20 maart 2025
Sterk, licht, groen en circulair staal
19 maart 2025
CarGarantie: Reparatiekosten boven 700 euro
19 maart 2025
Diks Autoverhuur start franchise
19 maart 2025
Micha Roco voorzitter Hyundai dealervereniging
19 maart 2025
Inter Cars opent logistieke hub
Meest bekeken berichten
Recente reacties